mini computer
راهنمای خرید سیستم کامپیوتر اداری برای سازمان ها

در این مقاله قصد داریم شما را در خرید مینی کامپیوتر مناسب جهت امور اداری و شرکتی همراهی کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را در خرید سیستم کامپیوتر اداری داشته باشید. در ادامه همراه ما باشد.

مینی کامپیوتر اداری چیست؟

مینی کامپیوتر اداری نسل جدید سیستم های کامپیوتر در ادارات و سازمان ها است. این کامپیوتر های کوچک طوری طراحی شده اند که هزینه های تجهیز سیستم اداری را کاهش داده و در عین حال هر سیستم می تواند قدرت چندین برابری یک کامپیوتر معمولی و بزرگ را داشته باشد. کامپیوتر های مینی در دو نوع مستقل و وابسته طراحی شده اند. 

مینی کامپیوترها، کامپیوترهایی هستند که جایی بین یک میکرو کامپیوتر و یک کامپیوتر مرکزی قرار دارند. در زمان‌های گذشته، چنین دستگاه‌هایی معمولاً رایانه‌های مستقلی بودند که برای استفاده توسط کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​که به قدرت و حافظه بیشتری نسبت به میکروکامپیوترها نیاز داشتند، ایده‌آل بودند، اما نیازی به منابع ارائه شده توسط رایانه‌های بزرگ نداشتند. اخیراً، این اصطلاح اغلب برای سروری استفاده می شود که بخشی از یک شبکه بزرگتر است.

مینی کامپیوتر در اواسط دهه 1960 ظاهر شد و برای اولین بار توسط شرکت IBM توسعه یافت. آن‌ها عمدتا برای برنامه‌های کاربردی و خدمات تجاری طراحی شده بودند که نیاز داشتند تا عملکرد و کارایی رایانه‌های اصلی را داشته باشند. به ​​طور کلی به عنوان سرورهای میانی استفاده می‌شوند، جایی که آن‌ها می‌توانند برنامه‌های کاربردی نرم افزار ​​را مدیریت کنند و به طور همزمان از کاربران متعدد پشتیبانی کنند. مینی کامپیوتر کوچکتر از رایانه‌های شخصی و سنتی بوده و در عین حال قدرتمندتر از آن‌ها نیز هستند.

مینی کامپیوتر

انواع مینی کامپیوترهای اداری

تین کلاینت و زیروکلاینت از انواع مینی کامپیوترها هستند.

زیروکلاینت

زیروکلاینت‌، کامپیوتر های وابسته به سرور هستند که در آن کاربر نهایی، از منابع یک سرور مرکزی و قدرتمند استفاده می کند. زیرو کلاینت یک جعبه کوچک است که برای اتصال یک صفحه کلید، ماوس، مانیتور و اینترنت به یک سرور از راه دور، نیاز دارد. سرور، که سیستم عامل (OS) و برنامه‌های کاربردی نرم افزار را میزبانی می‌کند، می‌تواند به صورت بی‌سیم یا با کابل این دسترسی را ایجاد کند. اغلب در محیط‌هایی که زیربنای دسکتاپ مجازی (VDI) دارند استفاده می‌شوند.

تین کلاینت

تین کلاینت‌، کامپیوتر کوچکی است که هم میتوان آن را به عنوان کامپیوتر مستقل و هم به عنوان یک کلاینت متصل به سرور (زیروکلاینت) استفاده کرد. تین کلاینت‌ها با اتصال از راه دور به یک محیط محاسباتی مبتنی بر سرور کار می کنند. برای سازمان‌هایی که می‌خواهند تیم‌های فناوری اطلاعاتشان زیرساخت دسکتاپ مجازی راه‌اندازی کنند، بسیار مناسب هستند. راه اندازی و پیکربندی تین کلاینت به شما این امکان را می‌دهد که با کمترین هزینه در مقایسه با دسکتاپ‌های اختصاصی، یک ایستگاه کاری جدید برای افراد دورکار راه اندازی کنید.

minicomputer

کاربرد مینی کامپیوترها در سازمان‌ها

استفاده از تین کلاینت‌ها در اداره‌ها و سازمان‌ها بسیار فراگیر شده و در تمام ادارات امروزه از این دستگاه‌ها در مکان‌های مختلف بهره می برند. این کامپیوتر های کوچک در ادارات و شرکت‌ها، کاربردهای متفاوتی دارند از جمله:

رشته حسابداری

یکی از کاربرد این دستگاه‌ها در حسابداری شرکت‌ها می‌باشد، این وسیله به دلیل اهمیت عالی و نصب آسان نرم‌افزارهای حسابداری در آنها و همچنین سرعت بالای رایانه و پشتیبانی راحت‌تر از ابزارهای مختلف، توانسته یک گزینه عالی برای حسابداران عزیز باشد. معمولاً ویروسی نمی‌شوند و از یک سرور یا حتی چندین زیرو کلاینت می‌توانید با کمترین هزینه و امنیت بسیار بالایی تهیه نمایید.

انواع مدل HP t630 /HP t620/HP t530/HP t520/HP t510/Wintel 110/Wintel 120/Wintel 130/HP t610/HP t730/HP t530 مناسب برای حسابداری هستند و با سرعت عالی که دارند از آن می توانید بهترین بهره را ببرید.

دبیرخانه ادارات

در دبیرخانه ادارات و سازمان‌ها به دلیل استفاده از نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری و اسناد ثبتی بیشتر دستگاه‌های زیر پیشنهاد می شود. دبیرخانه‌ها اکثراً پر از اسناد و پرونده‌های مختلف می‌باشد، بنابراین استفاده از یک رایانه معمولی باعث اشغال فضای کاری شده و قطعاً یک مینی‌کامپیوتر باعث بالاتر رفتن سرعت انجام کارها نیز خواهد شد.

مدلهای HP t630/HP t620/HP t530/HP t520/HPt 510/Wintel 110/Wintel 120/Wintel 130/HP t610/Hp t730/HP t530 بهترین مدل های دستگاه برای استفاده در این بخش از اداره هستند.

سیستم‌های نوبت‌دهی ادارات و بانک‌ها

معمولاً یکی از بخش‌های مهمی که از این مینی‌کامپیوترها زیاد استفاده می‌شود در سیستم‌های نوبت‌دهی اداره‌جات می‌باشد، این بخش نیازمند یک سیستم ثابت به‌صورت 24 ساعته برای رزرو نوبت بوده و بهترین روش و پرسرعت‌ترین دستگاه ، استفاده از مینی‌کامپیوترها می‌باشد. مدل های PAT t710/PAT t640/Wintel t110/Wintel t120/Thin Client HP t510 بهترین مدل ها برای بخش نوبت‌دهی می‌باشند.

اپراتورها

در این بخش‌ها عملیات آماده‌سازی و راه‌اندازی و راهبردی کلیه دستگاه‌های اصلی و جانبی رایانه‌ها و عملیات‌های ضبط و نگهداری اطلاعات انجام می‌شود و دستگاه هایی نظیر HP t630/HP t620/HP t530/HP t520/HPt 510/Wintel 110/Wintel 120/Wintel 130/HP t610/Hp t730/HP t530 پیشنهاد می شود.

مینی کامپیوتر

مزیت‌های مینی کامپیوتر های اداری در مقایسه با پی سی

یکی از علت‌های اصلی استفاده از این نوع کامپیوتر اداری در سازمان‌ها و ادارت مصرف برق پایین آن‌ها می‌باشد که نسبت به کیس‌های معمولی از لحاظ اقتصادی قابل توجه تر می‌باشند و مصرف برق آن‌ها حدود 65 وات بوده که در مقایسه با کیس‌های کامپیوتر که حدود 300 وات برق مصرفی آن‌هاست، بسیار مناسبتر هستند. مدل های کامپیوتر اداری بدون کیس نیز برای مواردی که اشغال فضا چالش برای سازمان است، وجود دارد. 

دومین علتی که از تین کلاینت‌ها استفاده می کنند ، سرعت بالاتر آنها نسبت به کیس ها می باشد که از حافظه‌های SSD  در سخت افزار خود بهره می‌برند و سیستم عامل‌های آن‌ها زیر 10 ثانیه بوت می‌شوند. سازگاری سخت افزاری آن‌ها باعث شده تا سرعت آن‌ها بالاتر رود و در ادارت و سازمان‌هایی نظیر بانک که سرعت عمل در آن‌ها بسیار مهم است از این وسیله بیشتر بهره می‌برند.

همچنین این مینی کامپیوترها به صورت 24 ساعته می‌توانند روشن بمانند بدون اینکه مشکلی یا کندی در عملکرد آن‌ها پیش بیاید. در سازمان‌هایی نظیر اپراتورها باید سیستم همیشه حتی در روزهای تعطیل نیز روشن بماند و در این گونه موارد از تین کلاینت بیشتر استفاده می‌شود.

همچنین عمر طولانی و مفید آن‌ها نسبت به کامپیوترهای معمولی باعث شده تا مردم مشتاق خرید آن‌ها باشند و در تین کلاینت‌ها به دلیل عدم وجود فن در پشت آن‌ها باعث بالاتر رفتن عمر آن‌ها می‌شود. یکی از علت‌های دیگر خرید بیشتر تین کلاینت‌ها هزینه خرید کمتر آن‌ها می‌باشد که نسبت به یک پیسی قیمت پایینتری دارند و از لحاظ اقتصادی در اداره یا سازمان قابل توجیه تر هستند.

معمولاً یک مینی پی سی مناسب را با قیمتی حدوداً 4 تا 5 میلیون می‌توانید خریداری کنید ولی امروزه یک لپ‌تاپ معمولی از حداکثر 10 میلیون تومان شروع می شود. همچنین thin client با حافظه های SSD باعث بهبود سرعت و پردازش کارها نسبت به کامپیوترها خواهند شد و یکی از مزیت های اصلی این دستگاه ها حذف صدای فن به دلیل عدم وجود فن می باشد و مصرف برق آنها نیز بسیار پایینتر خواهد بود و باعث صرفه جویی در اداره و سازمان شما خواهد شد. هزینه نگهداری و پشتیبانی آنها نیز بسیار پایینتر از دستگاه های دیگر است.

از موارد دیگر و مهمی که از این وسیله‌ها در اداره و سازمان‌ها استفاده می‌شود فضای اشغالی کمتر آن‌هاست که نیازی به میزهای مخصوص گران قیمت برای کیس نخواهید داشت و می توانید از کیس‌های کوچک در کنار مانیتور به راحتی استفاده نمایید. مزیت های کامپیوتر های اداری کوچک به طور خلاصه به شکل زیر است:

  1. هزینه خرید پایین مینی کامپیوترها
  2. قابل استقرار بر رو یا زیر میز به دلیل اندازه کوچک آن‌ها
  3. بسیار سبک و قابل حمل
  4. انعطاف پذیری بالا در انجام امور اداری
  5. پشتیبانی راحت‌تر نرم افزارها با نصب کم‌تر برنامه‌ها
  6. بوت سریع ویندوز در هفت ثانیه با به کارگیری هارد m.2
  7. افزایش سرعت اجرای برنامه‌ها با به کارگیری سرور
  8. هماهنگی بیشتر سخت افزار و نرم افزار از طریق ویندوز اورجینال نصب شده بر روی سرور
  9. پایین بودن هزینه برق مصرفی
  10. پایین بودن هزینه ارتقا
  11. عدم نیاز به خرید آنتی ویروس به دلیل وجود قفل سخت افزاری
  12. امنیت بالا به دلیل وجود امکان انسداد فیزیکی پورت‌ها
  13. امکان انجام رمزنگاری پیشرفته بر روی پروتکل ارتباطی جهت جلوگیر از هک اطلاعات در ادارات و شرکت‌ها
  14. وجود پورت  usb مخفی در جهت برقراری امنیت بیشتر در سازمان‌ها
  15. عدم ایجاد صدا به کمک سیستم بدون فن
  16. قابلیت اتصال به پشت مانیتور و ساخت آل این وان
  17. هزینه پایین نگهداری به دلیل خرابی بسیار پایین
  18. اطمینان از کارکرد بدون عیب و عمر مفید متوسط بیشتر از 10 سال
کیس ستی و مینی کامپیوتر

نکات مهم هنگام خرید کامپیوتر کوچک اداری

شما هم ممکن است از آن دسته افرادی باشید که در خانه یا محل کار خود به دلیل کمبود جا قادر به خرید کامپیوتر یا کیس نیستند و مجبورید به ناچار به سراغ مدل های دیگر بروید. اما نگران نباشید و تصمیم خود را بگیرید! ساختن یک سیستم کامپیوتری قابل اعتماد برای خود با یک کامپیوتر کوچک یا همان minicomputer بسیار آسان است، تنها چیزی که نیاز دارید یک مانیتور و یک پریز برق است. اما در هنگام خرید به مشخصات کامپیوتر اداری توجه کنید. از جمله این موارد عبارتند از:

انتخاب نوع مینی کامپیوتر

در ابتدا باید مشخص نمایید که قصد خرید سیستم اداری با چه مشخصاتی را دارید.

وزن و اندازه کامپیوتر کوچک

فراموش نکنید که کیفیت و ظرفیت قطعات مورد استفاده در ساخت یک مینی پی سی تعیین کننده وزن و اندازه آن است. بنابراین، اگر یک گیمر یا یک کاربر حرفه ای سیستم کامپیوتری هستید، باید محصولی را انتخاب کنید که نسبتاً بزرگتر و سنگین تر از سایر مدل‌های موجود در بازار باشد.

پردازنده مرکزی

با توجه نوع کاربری که دارید باید تصمیم بگیرید از چه نوع پردازنده با چه ظرفیتی و با چه برندی استفاده کنید.

گرافیک دستگاه

می‌توان گرافیک مینی کامپیوتر را با توجه به نوع محصول نیمه آماده یا آماده، ثابت و یا قالب تغییر در نظر گرفت. اما نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه داشت این است که کارت گرافیک در سیستم مورد نظر سازنده از قبل نصب شده است و حتی در صورت خرید یک محصول نیمه تمام می‌توانید از کارت گرافیک کناری آن استفاده کنید. افرادی که کار گیمینگ انجام می‌دهند باید به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رم و هارد دیسک

اگر نمی خواهید مینی کامپیوتر شما در حین کار کردن هنگ کند و فضای کافی برای ذخیره سازی اطلاعاتتان داشته باشید سعی کنید از رم و هارد متناسب با حجم اطلاعاتی که دارید استفاده کنید.

سیستم عامل

اینکه دستگاهی که انتخاب می‌کنید مجهز به سیستم عامل باشد یا خیر کاملا به سلیقه و نظر شما بستگی دارد.

درگاه‌های ارتباطی

نکته آخری که باید به آن در هنگام خرید مینی کامپیوتر توجه داشته باشید نوع پورت‌های مورد نیاز خود با توجه به نوع کاربری است.

توصیه می‌کنیم از یک مینی کامپیوتر با 2-3 پورت USB، پورت HDMI، VGA و LAN و خروجی‌های صدا، بلوتوث و وای فای استفاده کنید.

پیشنهاد خرید مینی کامپیوتر اداری با قیمت مناسب

مینی کامپیوتر برای استفاده در ادارات و یا سازمان‌هایی که مراکز ورود اطلاعات از طریق وب، پورتال سازمانی و ..هستند بسیار مناسب می‌باشند. شما می توانید برای استفاده در ادارات و سازمان‌ها از مدلهای زیر استفاده کنید. این مدل از مینی کامپیوترها قیمت مناسبی دارند و از نظر هزینه برای سازمان‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند. برای اطلاع دقیق از قیمت کامپیوتر اداری با واحد فروش تماس حاصل نمایید. 

خرید تین کلاینت HP t620

خرید تین کلاینت Dell Wyse 5060

خرید تین کلاینت Dell Wyse 7010

خرید تین کلاینت Dell Wyse 7020

 

 

کامپیوتر اداری
قیمت سیستم کامپیوتر اداری
کامپیوتر اداری ارزان
کامپیوتر اداری بدون کیس
خرید کامپیوتر اداری
مشخصات کامپیوتر اداری