شبکه کامپیوتری
شبکه‌های کامپیوتر چیست؟

ما در این مقاله به این موضوعات می‌پردازیم:

شبکه‌های کامپیوتری به دستگاه‌های محاسباتی متصل (مانند لپ‌تاپ، رایانه‌های رومیزی، سرورها، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها) و مجموعه‌ای از دستگاه‌های اینترنت اشیا (مانند دوربین‌ها، قفل درها، زنگ‌ها، یخچال‌ها، سیستم‌های صوتی/بصری، ترموستات‌ها، و انواع مختلف) اشاره دارد که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

شبکه‌های کامپیوتری چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌های تخصصی مانند سوئیچ‌ها، روترها و نقاط دسترسی پایه و اساس شبکه‌های کامپیوتری را تشکیل می‌دهند.
سوئیچ‌ها به رایانه‌ها، چاپگرها، سرورها و سایر دستگاه‌ها به شبکه‌های خانه‌ها یا سازمان‌ها متصل می‌شوند و به آن‌ها کمک می‌کنند. نقاط دسترسی سوئیچ‌هایی هستند که دستگاه‌ها را بدون استفاده از کابل به شبکه‌ها متصل می‌کنند.
روترها شبکه‌ها را به شبکه‌های دیگر متصل می‌کنند و به عنوان توزیع کننده عمل می‌کنند. آن‌ها داده‌هایی را که قرار است از طریق شبکه ارسال شوند، تجزیه و تحلیل می‌کنند، بهترین مسیرها را برای آن انتخاب می‌کنند و در مسیر خود ارسال می‌کنند. روترها خانه و تجارت شما را به دنیا متصل می‌کنند و به محافظت از اطلاعات در برابر تهدیدات امنیتی خارجی کمک می‌کنند.


در حالی که سوئیچ‌ها و روترها از چندین جهت با هم متفاوت هستند. یک تفاوت اصلی نحوه شناسایی دستگاه‌های پایانی است. روتر لایه 3 به طور منحصر به فرد اتصال شبکه دستگاه را با یک آدرس آی پی اختصاص داده شده به شبکه شناسایی می‌کند.

امروزه اکثر سوئیچ‌ها دارای سطحی از عملکرد مسیریابی هستند.
آدرس‌های MAC و IP به ‌ترتیب دستگاه‌ها و اتصالات شبکه را در شبکه تعریف می‌کنند. آدرس MAC عددی است که توسط سازنده دستگاه به کارت رابط شبکه (NIC) اختصاص داده شده است. آدرس IP عددی است که به یک اتصال شبکه اختصاص داده شده است.

شبکه‌های کامپیوتر

شبکه‌های کامپیوتری چگونه در حال تکامل است؟

شبکه‌های امروزی بیش ازیک اتصال ارائه می‌دهند. سازمان‌ها در حال دگرگونی دیجیتالی خود هستند. شبکه‌های آن‌ها برای این تحول و موفقیت آن‌ها حیاتی است. انواع معماری شبکه که برای رفع این نیازها در حال تکامل هستند به شرح زیر است.

نرم افزار تعریف شده (SDN) در پاسخ به الزامات جدید در عصر \”دیجیتال\”، معماری شبکه قابل برنامه ریزی، خودکار و بازتر می‌شود.

 در شبکه‌های تعریف شده نرم افزاری، مسیریابی ترافیک به صورت مرکزی از طریق مکانیسم‌های مبتنی بر نرم افزار کنترل می‌شود. این به شبکه کمک می‌کند تا به سرعت به شرایط در حال تغییر واکنش نشان دهد.

مجازی سازی شده زیرساخت شبکه فیزیکی زیربنایی را می‌توان به صورت منطقی پارتیشن بندی کرد تا چندین شبکه \”همپوشانی\” ایجاد کند. هر یک از این شبکه های منطقی را می توان به گونه ای تنظیم کرد که امنیت، کیفیت خدمات (QoS) و سایر الزامات خاص را برآورده کند.

مجازی سازی


کنترل‌کننده‌های شبکه مبتنی بر کنترل‌کننده برای مقیاس‌بندی و ایمن‌سازی شبکه‌ها بسیار مهم هستند. کنترل‌کننده‌ها عملکردهای شبکه را با ترجمه اهداف تجاری به پیکربندی‌های دستگاه، خودکار می‌کنند و دستگاه‌ها را به طور مداوم برای اطمینان از عملکرد و امنیت نظارت می‌کنند. کنترل‌کننده‌ها عملیات را ساده می‌کنند و به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا به نیازهای تجاری در حال تغییر پاسخ دهند.


ادغام چند دامنه‌ای شرکت‌های بزرگتر ممکن است شبکه های جداگانه ای را برای دفاتر، شبکه‌های WAN و مراکز داده خود بسازند که دامنه‌های شبکه نیز نامیده می‌شود. این شبکه‌ها از طریق کنترل کننده‌های خود با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. چنین ادغام‌های متقابل یا چند دامنه‌ای معمولاً شامل مبادله پارامترهای عملیاتی مربوطه می‌شود تا اطمینان حاصل شود که نتایج کسب و کار مطلوبی که دامنه‌های شبکه را در بر می گیرد، حاصل می شود.