اثرات قطع برق بر الکترونیک کامپیوتر و مینی کامپیوترها
اثرات قطع برق بر الکترونیک کامپیوتر و مینی کامپیوترها

قطع برق یا خاموشی می‌تواند مشکلات عمده‌ای را در خانه و محل کار ایجاد کند. از دست دادن داده‌ها، بهره وری، امنیت و حتی سود، همه می‌توانند پیامدهای آن باشند. اما علاوه بر ناراحتی ناشی از آن، علت قطع برق نیز می‌تواند تجهیزات الکتریکی حساس را در معرض خطر قرار دهد.

اگرچه لوازم الکترونیکی مدرن دارای چندین ضمانت است که آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که ممکن است در اثر قطعی برق ایجاد شود محافظت می‌کند، هنوز خطرات و احتیاط هایی وجود دارد که کاربران می‌توانند و باید از آنها آگاه باشند، به ویژه اگر مشاغل آن‌ها بر ادامه فعالیت آن‌ها تکیه کند. در زیر لیستی از مشکلات رایج الکتریکی است که به قطع برق کمک می‌کند و آنچه شما می‌توانید برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از قطع برق انجام دهید.

فهرست مطالب:

مشکلات ناشی از قطعی برق

افزایش برق

جهش های ولتاژ

افت ولتاژ

نویز الکتریکی

راه های محافظت از رایانه های خود از وسایل الکترونیکی

نوسنات برق در مینی کامپیوترها
نوسنات برق

مشکلات ناشی از قطعی برق

قطع برق بیشتر در اثر مشکل در منبع تغذیه یا زیرساخت شما ایجاد می‌شود (خط برق آسیب دیده و غیره). در اکثر رایانه‌های مدرن، مشکلات مربوط به قطع برق معمولاً فقط با از دست دادن داده‌ها مرتبط است. با این حال، رایانه‌های قدیمی به همان اندازه پایدار نبودند و از دست دادن ناگهانی برق نیز می‌تواند منجر به خرابی داده‌ها و سایر مشکلات عملکردی شود، دلیل این امر روش‌های بسیار ویژه خاموش شدن است. در بیشتر موارد ، قطع برق هیچ گونه صدمه‌ای به سخت افزار وارد نخواهد کرد مگر اینکه با افزایش برق همراه باشد.

افزایش برق

 عبارت است از افزایش ولتاژ. ولتاژهای برق اغلب ناشی از قطع برق و تغییرات در برق رسانی از جمله تقاضای سایر تجهیزات با منبع تغذیه مشابه است. هنگامی که وسایلی با کشش شدید روشن و خاموش می‌شوند، می‌توانند به دلیل نوسان تقاضا باعث افزایش برق سیستم شما شوند. این شدت و زمان بندی است که با مشکلاتی همراه است.

جهش‌های ولتاژ

 مانند افزایش قدرت هستند اما شدیدتر هستند و بزرگترین مشکل بالقوه را برای رایانه‌ها و لوازم الکترونیکی ایجاد می‌کنند. جهش‌های ولتاژ معمولاً محصول جانبی شدیدترین رویدادهای الکتریکی مانند برخورد صاعقه، پالس‌های الکترومغناطیسی (EMP) ، اتصال کوتاه ، قطع کننده های قطع شده ، تخلیه استاتیک و سایر خرابی‌های منبع تغذیه هستند. آسیب ناشی از افزایش ولتاژ معمولاً به دلیل عبور جریان بیش از ولتاژ خرابی مواد ، از بین بردن عایق‌های الکتریکی و سایر مدارهای حساس است.

افت ولتاژ

 افت ولتاژبرعکس افزایش موج است. بر خلاف مسائل مربوط به افزایش ناگهانی که اغلب می‌توان آن‌ها را کنترل کرد، کمتر کاری برای مدیریت مشکلات مربوط به عرضه وجود دارد. علائم افت ولتاژ ممکن است با تغییر در سرعت موتور و کاهش نورها تشخیص داده شود، اما اغلب به تجهیزات برای تشخیص نیاز دارد.

افت ولتاژ در خانه‌های مدرن که برای برآوردن نیازهای برق مدرن ساخته شده اند کمتر رایج است، اما همچنان می‌تواند به دلیل خرابی یا معیوب بودن سیم کشی یا حتی مشکلات در شبکه‌های برق محلی رخ دهد. خطر آسیب ناشی از ولتاژ نامناسب هنوز وجود دارد و می‌تواند باعث خرابی یا یخ زدگی قطعات الکترونیکی شود.

خسارات ناشی از قطع در این موارد اغلب فقط به از دست دادن داده‌ها محدود می شود، اما می‌تواند ناراحتی ایجاد کند و در بلند مدت مشکلات بزرگتری ایجاد کند. اگر فکر می کنید دچار افت ولتاژ شده اید، بهترین راه حل فوری خاموش کردن و جدا کردن تجهیزات حساس است که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

نویز الکتریکی

نویز الکتریکی علت تداخل سایر تجهیزات الکتریکی یا خرابی منابع تغذیه است. سر و صدای الکتریکی خطر جدی برای آسیب رساندن به قطعات الکترونیکی ندارد، اما می‌تواند بر عملکرد تأثیر بگذارد و مشکلات متناوب مانند انجماد سیستم را ایجاد کند. حفاظت در برابر سر و صدای الکتریکی معمولاً به تجهیزات پیشرفته مدیریت توان محدود می‌شود و بیشتر با طراحی مناسب و انتخاب قطعات الکتریکی در هنگام ساخت اولیه اجتناب می‌شود.

راه‌های محافظت از رایانه‌های خود از وسایل الکترونیکی


1- تجهیزات خود را قطع کنید.

اگر رویدادی وجود دارد که احساس می‌کنید به منبع ناهماهنگ برق در خانه و محل کار شما کمک می کند‌، مانند قطع مجدد برق‌، طوفان های الکتریکی، یک اقدام پیشگیرانه خوب (در غیاب پشتیبان پیشرفته برق یا تجهیزات مدیریت تامین) به سادگی هر گونه قطعات الکترونیکی یا رایانه‌های حساس را از برق بکشید.

2- محافظ های خروجی غالباً در نوارهای برقی قرار می‌گیرند که امکان استفاده از چندین پریز را فراهم می‌کند، محافظ‌های جریان با هدایت برق اضافی به سیم زمین خروجی کار می‌کنند. این مانع از ورود موج به دستگاه‌های الکترونیکی می‌شود و خطر آسیب را به حداقل می‌رساند. محافظ های خروجی غالباً در چندین پیکربندی موجود هستند که سطوح مختلفی از حفاظت را ارائه می‌دهند.

ما به شما توصیه می‌کنیم که هنگام انتخاب محافظ برق، اغلب مبلغی را که برای آن هزینه می‌کنید، دریافت می‌کنید. ما دریافته‌ایم که محافظ‌های ارزان قیمت معمولاً در صورت وقوع موج شدید یا قطع برق، حداقل یا بدون حفاظت واقعی ارائه می‌دهند، و در برخی موارد واقعاً بیش از یک منبع تغذیه چند خروجی با قطع کننده مدار نیستند.

 یو پی اس های مقاوم در برابر نوسانات برق

3- دستگاه های یو پی اس (مخفف منبع تغذیه بدون وقفه)

به عنوان راه حلی پیچیده تر برای محافظت از رایانه‌ها و وسایل الکترونیکی حساس در برابر تمام سطوح افزایش قدرت، افت ، تداخل، نوسان و سایر مشکلات مرتبط طراحی شده است.

بسته به نیاز برنامه، مانند محافظ‌های افزایش جریان ، چندین گزینه وجود دارد. به دلیل ماهیت پیشرفته و هزینه دستگاه‌های UPS ، آن‌ها معمولاً در مقیاس بزرگ و برنامه‌های تجاری کاربرد دارند، اما هنگامی که در ارتباط با بانک‌های باتری و ژنراتورها برای تثبیت ولتاژ استفاده می‌شوند، یکی از بهترین گزینه‌ها هستند.

4- پشتیبان گیری داده

از آنجا که از دست دادن داده‌ها یکی از بزرگترین خطرات فوری در هنگام قطع برق است، استفاده از نوعی سیستم پشتیبان برای جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات در صورت خرابی درایو ذخیره سازی، همیشه روش خوبی است.
5- دستگاه‌های باتری یکی دیگر از نکات قابل توجه و مزایای دستگاه‌های باتری مانند لپ تاپ‌ها این واقعیت است که آن‌ها به دلیل تکیه بر منبع تغذیه محلی برای کار، از خطر آسیب دیدن معاف هستند.

 ذخیره سازی ابری

6- راه حل های ذخیره سازی ابری

چندین نسخه از نرم افزارها و برنامه‌های مدرن از فضای ذخیره سازی ابری استفاده می‌کنند. ذخیره سازی ابری بدین معناست که داده‌های شما از راه دور ذخیره می‌شوند و به صورت نامحدود از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند.

برنامه‌های کاربردی مانند Google Drive که پردازش کلمه، صفحات گسترده و غیره (به صورت رایگان) را گزارش می‌دهند و اطلاعات پشتیبان را در زمان واقعی ارائه می‌دهند.

مینی کامپیوتر های مقاوم در برابر قطع برق

نکات مهم

نکته مهم و قابل ذکر این است مینی کامپیوترها که همان کامپیوترهای شخصی در سایز کوچک هستند به دلیل استفاده از آداپتور با نوسنات برق دچار مشکل نمی‌شوند.این کامپیوترهای کوچک از نظر کارایی همانند کامپیوترهای سنتی هستند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای آن‌ها باشند.

این بدان معناست که در صورت قطع برق بدون هشدار، به احتمال زیاد یک نسخه کامل یا حداقل پشتیبان وجود خواهد داشت. در مقایسه با نرم افزاری که اطلاعات را در سیستم محلی شما ذخیره می‌کند و نیاز به ذخیره دستی دارد، این یک راه حل مناسب برای محافظت از اطلاعات است.
راه حل های اضافی و پیچیده تری در دسترس است و می‌تواند متناسب با نیازهای فردی باشد. اگر مشاغلی را اداره می‌کنید که وابسته به عملکرد قابل اعتماد و مستمر وسایل الکترونیکی حساس است، می توانید از راه حل های ارایه شده در این مقاله استفاده کنید.

منبع:

bit

cutt

tinyurl

کلمات مرتبط

روشن نشدن کامپیوتر بعد از قطع برق. روشن كردن كامپيوتر بدون دكمه پاور، روشن نشدن مانیتور لپ تاپ. روشن نشدن لپ تاپ ایسر، بالا نیامدن ویندوز 1.روشن نشدن مانیتور لپ تاپ dell، بالا نیامدن صفحه لپ تاپ. روشن نشدن لپ تاپ، روشن نشدن مانیتور لپ تاپ asus، سیاه شدن صفحه لپ تاپ ایسوس.بالا نیامدن ویندوز و صفحه سیاه. کامپیوتر روشن میشه ولی بالا نمیاد، بالا نیامدن ویندوز و صفحه سیاه. مشکل نو سیگنال در کامپیوتر، بالا نیامدن ویندوز 7 در لپ تاپ. بالا نیامدن بایوس لپ تاپ، بالا نیامدن ویندوز 7 صفحه سیاه. بالا نیامدن ویندوز 10، وقتی ویندوز میپره چیکار کنیم، چرا هارد اکسترنال بالا نمیاد