مزایا و معایبت تین کلاینت ها
مزایا و معایب تین کلاینت ها چیست؟

تین کلاینت ها نوعی کامپیوتر کوچک بوده که از مهمترین مزایای آن، اندازه کوچک، امنیت بالا، مدیریت کارآمد، هزینه های نگهداری پایین تر و زاندمان بالاتر است. اما در کنار آن دارای معایبی از جمله نیازمندی به سرورهای قدرتمند و قدرت پایین تر نیز می باشد. مهم ترین مزایا و معایب تین کلاینت ها در ادامه مقاله بررسی شده است.

تین کلاینت چیست؟

یک تعریف متداول برای تین کلاینت، مینی کامپیوتری است که میتواند جایگزین خوبی برای یک کامپیوتر کامل باشد. از تین کلاینت ها معمولا در ادارات , بیمارستان ها, مراکز دولتی و در مجموع تمامی محیط هایی که به یک سیستم برای کارهای سبک نیاز دارند استفاده می شود.

معمولا تین کلاینت ها طوری طراحی شده اند که جای کمتری را اشغال کنند اما کار همان کامپیوتر را انجام دهند. برای این منظور نمی توان از یک تین کلاینت انتظار کارهای سنگین گرافیکی را داشت. در بسیاری از موارد، یک کامپیوتر تین کلاینت جایگزین موثری برای کامپیوتر شخصی است.

همچنین می تواند یک انتخاب برتر باشد، به ویژه به این دلیل که یک تیم فناوری اطلاعات را قادر می سازد تا یک زیرساخت دسکتاپ مجازی راه اندازی کند. با راه‌اندازی تین کلاینت، می‌توانید محیط‌های کاری جدیدی را برای کارمندانی که از راه دور یا در خانه کار می‌کنند با هزینه کمتر نسبت به زمانی که به هر یک از آنها دسکتاپ اختصاص دهید، خریداری کنید. علاوه بر این، شما می توانید پروتکل امنیتی خود را با محافظت از سروری که تین کلاینت های مختلف به آن متصل می شوند متمرکز کنید.

مزایا و معایت تین کلاینت ها - نصب تین کلاینتمزایای تین کلاینت چیست؟

قیمت و هزینه نگهداری پایین تر

تین کلاینت ها به دلیل اینکه قطعات داخلی کمتری نسبت به یک کامپیوتر معمولی دارند، احتمال خرابی آن ها نیز کمتر است. آنها هیچ هارد دیسکی ندارند و معمولاً از پردازنده‌های قدرتمند کمتری استفاده می‌کنند که در نتیجه هزینه کمتری برای هر دستگاه به همراه دارد. اتصال و راه اندازی تین کلاینت ها به تلاش و زمان کمتری نیاز دارد و هزینه های فناوری اطلاعات را کاهش می دهد.

امنیت بهتر

دستگاه های تین کلاینت در برابر بدافزار مقاوم تر هستند زیرا کاربران نمی توانند برنامه ها را نصب کنند یا فایل ها را در دستگاه های خود ذخیره کنند. تین کلاینت ها به شما این اطمینان را می دهند که فقط نرم افزارهای قابل اعتماد روی رایانه نصب شده است.

 فضای مورد نیاز کمتر

تین کلاینت‌ها کامپیوترهای کوچکی هستند که به سخت‌افزار قدرتمندی نیاز ندارند زیرا پردازش‌های سخت در سرور اتفاق می‌افتد.

داده های محافظت شده

سازمان‌ها می‌توانند کنترل کنند که چه کسی می‌تواند به فایل‌های ذخیره شده در مرکز دسترسی داشته باشد و از آنها استفاده کند. به طور ویژه، سیستم های تین کلاینت را می توان به گونه ای پیکربندی کرد که دستگاه ها بتوانند بدون کپی یا حذف به فایل ها دسترسی داشته باشند.

مدیریت کارآمد

نصب نرم افزار جدید، نصب یک برنامه یا سیستم عامل یا ارتقاء یک شبکه فقط به جای هر کلاینت نیاز به کار روی سرور دارد. همچنین، از آنجایی که فایل های کاربر به صورت مرکزی ذخیره می شوند، فایل ها را می توان با جستجو در یک مکان پیدا کرد. تین کلاینت‌ها نصب نرم‌افزار را آسان‌تر می‌کنند و اطمینان می‌دهند که رایانه‌ها به‌روز هستند.

راندمان بالاتر

تین کلاینت ها ردپای کربن کمتری نسبت به کامپیوترهای معمولی دارند زیرا قطعات متحرک کمتری دارند. با پردازنده های ساده تر و بدون هارد دیسک، تین کلاینت ها نیز به انرژی کمتری نیاز دارند و گرمای اتلاف کمتری تولید می کنند. همچنین برخی از تین کلاینت ها تجت عنوان تین کلاینت صنعتی ، قدرت بالاتری در پردازش داده ها دارد.

مزایا و معایب تین کلاینت هامعایب تین کلاینت ها چیست؟

داشتن یک نقطه شکست (SPOF)

از آنجایی که هر کاری که یک تین کلاینت انجام می دهد از طریق اتصال شبکه تحویل داده می شود، شبکه به یک نقطه شکست و مهم ترین گلوگاه عملکرد در سیستم تبدیل می شود. اگر سرعت شبکه کاهش یابد، با تاخیر مواجه شود یا به طور کامل از کار بیفتد، تین کلاینت ها می توانند هر کاری از تاخیر تا توقف کامل کار انجام دهند.

به سرورهای قدرتمند نیاز دارد

تین کلاینت ها برای انجام کارهای خود به سرورهای قدرتمند متکی هستند و وقتی قدرت یا عملکرد کافی ندارند کل سیستم آسیب می بیند. حتی اگر شرکتی از قبل سرور داشته باشد، ارتقا برای مدیریت بارهای نازک کلاینت به سخت افزار تخصصی نیاز دارد که سرمایه اولیه قابل توجهی است.

مشکلات احتمالی شبکه

تین کلاینت ها بدون اتصال به سرور نمی توانند اجرا شوند. اگر کار بیشتر کارمندان از طریق تین کلاینت ها انجام شود، می توانند تحت تأثیر تأخیر شبکه، حتی در رایانه های محلی قرار گیرند.

برای کارهای قدرتمند ایده آل نیست

برای کاربرانی که فقط گاهی نیاز به بررسی ایمیل یا دسترسی به محتوای وب دارند، تین کلاینت ها بدون مشکل نیازهای آنها را برآورده می کنند. اما مهندسان، طراحان گرافیک و دیگرانی که اغلب با محتوای چند رسانه ای یا نرم افزارهای گرافیکی فشرده کار می کنند ممکن است توسط تین کلاینت ها محدود شوند.

آیا می توان از تین کلاینت به عنوان رایانه شخصی استفاده کرد؟

از نظر فنی، بله، یک تین کلاینت می تواند به عنوان رایانه شخصی استفاده شود. با این حال، شما باید از یک دستگاه ذخیره سازی خارجی مانند درایو انگشت شست یا هارد دیسک خارجی برای ذخیره مقدار قابل توجهی داده استفاده کنید. همچنین، بدون کارت  گرافیک قدرتمند یا درایو ، قابلیت های تین کلاینت مورد استفاده به عنوان رایانه شخصی محدود است. همچنین برخی تین کلاینت های برنامه نویسی دارای قدرت بالایی بوده که مناسب این ِویژگی هستند.