شاخص 9
بلک فرایدی چیست و در ایران چگونه است؟

با نزدیک شدن به black friday و بسیاری از افراد در ایران و سراسر جهان، به ویژه فروشگاه‌های آنلاین، فرصت خرید تا قبل از کریسمس را دارند، جالب است بگوییم که به این صورت سنت تخفیف شکل گرفته است.

فهرست مطالب

بلک فرایدی چگونه بلک فرایدی شد؟

از سال 1952، black friday هر سال در روز شکرگزاری (چهارمین 5 شنبه از ماه نوامبر) در ایالات متحده برگزار می‌شود. که نوعی آغاز برای خرید سال نو و کریسمس در بین آن‌ها می‌باشد. البته، اصطلاح بلک فرایدی یا جمعه سیاه تا پس از دهه 1980 به طور گسترده در ایالات متحده یا جاهای دیگر مورد استفاده قرار نگرفت. امروزه در این رویداد که در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود، محصولات با تخفیف‌های بسیار بالا چه در فروشگاه‌های آنلاین و چه آفلاین به حراج گذاشته می‌شوند. معمولاً در این روز مشتریان زیادی برای خرید محصولات با تخفیف به فروشگاه هجوم می‌آورند. در برخی موارد، گزارش‌هایی مبنی بر استفاده مشتریان از خشونت و طرح دعوی قضایی برای خرید محصولات با تخفیف‌های بسیار بالا نیز گزارش شده است.بلک فرایدی روز تعطیل نیست اما بیشتر شرکت‌ها به کارکنان خود این روز را مرخصی می‌دهند تا از این روز استفاده بکنند.

«جمعه سیاه» نامی غیررسمی می‌باشد که به روز بعد از خرید روز شکرگزاری این نام داده می‌شود و آن را به بزرگترین روز برای خرید کردن در سال تبدیل می‌کند و فروشگاه‌های بزرگ تخفیف‌های قابل توجهی را برای کالاها ارائه می‌دهند.

بلک فرایدی

جمعه سیاه به چه شکل برگزار می‌شود؟

در این روز، بیشتر فروشگاه‌ها در ساعت 5 یا 6 صبح یا زودتر باز می‌شدند و مشتریان برای خرید صف می‌کشیدند، روندی که تا نیمه‌شب آن ادامه دارد. فروشگاه های آنلاین معمولاً جمعه ها از ساعت 00:00 حراج را شروع می‌کنند.

از آنجایی که اپراتورها در این روز محصولات و خدمات را با تخفیف 9 تا 90 درصد ارائه می دهند، بسیاری خرید را در این روز توصیه می کنند.

امسال به دلیل بیماری کرونا و قرنطینه، علاقه مردم به خرید آنلاین بیشتر شده است، بلک فرایدی در دو سال گذشته به جنبه خرید آنلاین تبدیل شده است، بنابراین فروشگاه های آنلاین نقش مهم تری در جمعه سیاه دارند.

فروشگاه اینترنتی اینستاگرام

اینستاگرام دارای فروشگاه های آنلاین بزرگ و کوچک است که برای بلک فرایدی بر روی محصولات تخفیف می‌دهند.

برخی از این فروشگاه‌های آنلاین چند روز پیش برای جذب مخاطبان بیشتر، بلک فرایدی را راه اندازی کردند. جمعه سیاه فرصتی عالی برای این فروشگاه‌ها به نظر می‌رسد تا تجارت خود را گسترش دهند و با افراد بیشتری آشنا شوند.

در ایران اجناس مورد نیاز مردم مانند لوازم الکترونیکی و فناوری عموماً تخفیف ندارند و حتی اگر تخفیف هم داشته باشند خیلی جرئی است. بنابراین بیشترین تخفیف‌ها روی پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی داده می‌شود.

جمعه سیاه در ایران

این حراج بزرگ در روز جمعه، چند سالی می‌شود که در ایران نیز برگزار می‌شود. ابتدا فروشگاه‌های آنلاین پیش قدم شدند و اکنون حراج‌های جمعه سیاه نایلکس و حراج فرش شویی جمعه سیاه را هم راه اندازی کرده‌اند. برای برخی، حراج عظیم جمعه سیاه ایران ممکن است بیهوده به نظر برسد، زیرا حتی به سال نوی ایرانی نزدیک نیست. با این حال، چند ماه مانده به بهار، می‌توانید از فروشگاه‌های مختلف برای خرید متوالی تخفیف دریافت کنید یا از این فرصت برای خرید فصلی با قیمت کمتر استفاده کنید.

بلک فرایدی هر سال در آخرین جمعه آبان ماه برگزار می شود. در ایران امسال جمعه سیاه مصادف با پنجم آذر است.

جمعه سیاه

حراج جمعه سیاه در ایران چه زمانی است؟

همانطور که گفتیم در سراسر جهان، جمعه سیاه در سال 2021 مصادف با روز پس از روز شکرگزاری مسیحی است. بنابراین، black friday 2021 در 26 نوامبر برگزار می‌شود.

بلک فرایدی هر سال در آخرین جمعه آبان ماه برگزار می شود. در ایران امسال نیز بلک فرایدی مصادف با پنجم آذر ماه است.

با توجه به مد روز حراج جمعه در بین ایرانیان، مغازه‌ها به طور فزاینده ای به محصولات خود تخفیف می‌دهند و می‌توان گفت black friday نیز در ایران برگزار می‌شود. بنابراین، بهتر است پنجم آذر به فروشگاه‌ها و مشاغلی که در ایران حراج جمعه دارند سر بزنید.

از این سو، شرکت‌ها و فروشگاه‌های ایرانی نیز خودرا در مینی کامپیوترها و تین کلاینت‌ها این حراج بزرگ سهیم می‌دانند:

خرید تین کلاینت Dell Wyse 7020 مدل J

خرید تین کلاینت Dell Wyse 7020 مدل B

خرید تین کلاینت Dell Wyse 7020 مدل A

خرید تین کلاینت Dell Wyse 7020 مدل K

خرید تین کلاینت Dell Wyse 7020 مدل N

خرید تین کلاینت Dell Wyse 7020 مدل I

خرید تین کلاینت Dell Wyse 7020 مدل O

خرید تین کلاینت HP t430

خرید تین کلاینت HP t430 مدل Q

خرید تین کلاینت Dell Wyse 5060 مدل A

خرید تین کلاینت Dell Wyse 5060 مدل CELERON – D

خرید تین کلاینت Dell Wyse 5060 مدل B

خرید تین کلاینت Dell Wyse 5060 مدل C

خرید تین کلاینت Dell Wyse 5060 مدل D

خرید تین کلاینت Dell Wyse 5060 مدل F