تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت در چیست؟

زیروکلاینت و تین کلاینت دو نوع از مینی پی سی های معروف بازار بوده که هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی هستند. قبل از خرید تین کلاینت توصیه می کنیم از تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت آگاه شوید تا انتخاب بهتری داشته باشید. در جدول زیر تفاوت تین کلاینت ها و زیروکلاینت ها بررسی شده است.

فرق تین کلاینت و زیروکلاینت چیست؟

 

زیروکلاینت روی تراشه

زیروکلاینت نرم‌افزاری

تین کلاینت ویندوز

تین کلاینت لینوکس

سرعت بوت

بسیار سریع

سریع

سرعت پایین

خیلی سریع

نیاز به منابع

پایین اما ویژه

پایین

متوسط

پایین

عملکرد

خوب – تنها 1 پروتکل

خوب – تنها 1 پروتکل

خوب – چندین پروتکل

خوب – چندین پروتکل

حساسیت به ویروس‌ها

بدون ریسک

بدون ریسک

ریسک پایین

بدون ریسک

توانایی مدیریت مرکزی

محدود – تنها 1 پروتکل

محدود – تنها 1 پروتکل (بستگی به تامین‌کننده دارد)

قابل تنظیم با برخی محدودیت‌ها

قابل تنظیم با چندین پروتکل و تنظیمات متعدد

تعویض سیستم عامل

ندارد

قابل تعویض

قابل تعویض

قابل تعویض

توانایی اجرای چندین برنامه

ندارد

ندارد

بله

بله

پشتیبانی از تجهیزات جانبی

بستگی به توسعه‌دهنده و پشتیبانی

بستگی به توسعه‌دهنده و پشتیبانی

بالا (اغلب درایورها برای ویندوز ساخته شده)

بستگی به توسعه‌دهنده و پشتیبانی

زیروکلاینت چیست؟

زیروکلاینت و تین کلاینت هر دو دسترسی به دسکتاپ مجازی را ارائه می‌دهند، اما در مورد عملکرد و مقیاس پذیری آن‌ها یکسان نیستند. زیروکلاینت شبیه یک تین کلاینت است. زیرا هر دو دسترسی به دسکتاپ‌های مجازی را فراهم می‌کنند، اما در مورد عملکرد، قابلیت استفاده و امنیت تفاوت‌های قابل توجهی دارند.

زیروکلاینت یک دستگاه سبک وزن است که به کاربر اجازه دسترسی به میز کار ذخیره شده در مرکز داده را می دهد. تین کلاینت بیشتر شبیه یک رایانه کوچک است و گزینه‌های توسعه کمی دارد. همچنین می‌تواند پورتالی برای دسکتاپ در مرکز داده باشد. اما می‌تواند پیچیدگی‌های زیادی را نیز به همراه داشته باشد.

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت ها کامپیوترهای ساده و با کارایی پایینی هستند که برای برقراری ارتباط از راه دور با یک محیط محاسباتی مبتنی بر سرور بهینه شده اند. آنها معمولاً دستگاه‌های محاسباتی کم‌هزینه‌ای هستند که برای محاسبات به شدت به سرور متکی هستند.

زیروکلاینت در مقابل تین کلاینت

زیروکلاینت بیشترین تجربه رایانه‌ای را برای زیرساخت رومیزی مجازی (VDI) ارائه می‌دهند. یک مثال مربوط به USB plug and play است. هنگام استفاده از رایانه شخصی یا تین کلاینت با سیستم عامل محلی، هنگام اتصال دستگاه USB سه چرخه plug and play وجود دارد.

دستگاه محلی را وصل و پخش کنید. تشخیص دستگاه و نصب درایور برای دستگاه USB
پیشی گرفتن مشتری VDI درایور سیستم عامل محلی را با درایور تغییر مسیر جایگزین کنید.
پلاگین و بازی از راه دور (داخل دسکتاپ مجازی). تشخیص دستگاه و نصب درایور برای دستگاه USB

از زمان اتصال کلید USB تا نمایش آن به عنوان یک دستگاه شناخته شده، ممکن است مدتی، طول بکشد. معمولاً دو عمل اول plug and play برای کاربر قابل مشاهده نیست. بنابراین با ناامیدی تسلیم می‌شوند و قبل از شروع مرحله سوم کلید USB را برمی‌دارند.

تفاوت‌های زیروکلاینت و تین کلاینت

از زمان اتصال کلید USB تا نمایش آن به عنوان یک دستگاه شناخته شده، ممکن است مدتی، طول بکشد. معمولاً دو عمل اول plug and play برای کاربر قابل مشاهده نیست. بنابراین با ناامیدی تسلیم می‌شوند و قبل از شروع مرحله سوم کلید USB را برمی‌دارند.

با وجود یک زیروکلاینت، هیچ افزونه و بازی محلی نباید وجود داشته باشد. کل تجربه USB به دسکتاپ مجازی در مرکز داده منتقل می‌شود. فقط افزونه و پخش از راه دور در داخل آن میز کار رخ می‌دهد و کاربر می‌تواند آن را ببیند، بنابراین کاربر می‌داند منتظر بماند تا کار تمام شود.

زیروکلاینت در مقابل عملکرد و مدیریت تین کلاینت

1- زیروکلاینت تمایل به ارائه عملکرد بالا دارند. آن‌ها باید به خوبی برای یک پروتکل VDI بهینه شوند و با پیمایش سریع و روان و بهترین پخش ویدئو که به شبکه اجازه می‌دهد، تجربه کاربری عالی را ارائه دهند. تجربه کاربر عامل تعیین کننده در موفقیت VDI است. بنابراین استفاده از دستگاهی که برای پروتکل VDI بهینه شده است بسیار مهم است. معمولاً زیروکلاینت بهترین عملکرد نمایش را برای protocol ارائه می‌دهند.

2- مدیریت، پیکربندی و به روز رسانی زیروکلاینت بسیار ساده تر است. اندازه سیستم عامل زیروکلاینت چند مگابایت است، در مقایسه با چندین گیگابایت که سیستم عامل‌های تین کلاینت اشغال می‌کنند. فرایند به روزرسانی در یک سرویس زیروکلاینت بسیار سریعتر و کمتر مزاحم است تا در یک تین کلاینت. احتمالاً هر روز هنگام راه اندازی سرویس زیروکلاینت اتفاق می‌افتد. تین کلاینت باید به دفعات وصله سیستم عامل دسکتاپ وصله و به روز رسانی شوند. اما زیروکلاینت فاقد سیستم عامل هستند، بنابراین به روز رسانی کمتری نیاز دارند.

3- زیروکلاینت دارای دکمه‌ها و کلیدهای کمی هستند تا احتمالاً کمتر از 100 مورد پیکربندی را بچرخانند، بنابراین مدیریت آن‌ها ساده است.اغلب، مدیریت انبوه آن‌ها چند فایل متنی در یک اشتراک گذاری شبکه در جایی است. تین کلاینت یک سیستم عامل کامل برای مدیریت دارند و ده‌ها هزار تنظیمات نیاز به برنامه‌های مدیریت پیچیده ای دارند، معمولاً در سرورهای اختصاصی در چندین سایت.

4- زیروکلاینت مانند توستر است مصرف کننده می‌تواند آن را از بسته بندی خارج کرده و کار کند. اگر مصرف کننده پرسنل شما در یک شعبه دور افتاده است، مزایای زیادی برای آن‌ها وجود دارد که بتوانند استقرار ترمینال جدید را انجام دهند.

دیگر ویژگی زیروکلاینت در برابر تین کلاینت

1- گاهی اوقات، تین کلاینت نیاز به بیلد های ویژه یا تنظیمات سفارشی دارند که قبل از استقرار آن‌ها برای استقرار سریع ایده آل است. توانایی مقیاس بندی سریع می‌تواند در مورد چیزی مانند افتتاح یک مرکز تماس برای استقرار کمپین تبلیغاتی یا واکنش به بلایای طبیعی مهم باشد.

2- یکی دیگر از مزایای زیروکلاینت، مصرف کمتر برق آن‌ها است. تین کلاینت دارا‌ CPU های اصلی و غالباً واحدهای پردازش گرافیکی هستند ، اما یک سرویس زیروکلاینت معمولاً دارای CPU کم مصرف (یا اصلاً هیچ کدام) است که مصرف برق و تولید گرما را کاهش می دهد.

زیروکلاینت

3- سادگی سرویس زیروکلاینت ها همچنین سطح حمله بسیار کوچکتری ایجاد می کند ، بنابراین قرار دادن آنها در شبکه های کمتر مورد اعتماد چندان نگران کننده نیست. همچنین ، قرار دادن آنها در مکانهای خصمانه فیزیکی ایمن است. قدرت کمتر و معمولاً خنک کننده غیرفعال به این معنی است که گرما ، گرد و غبار و ارتعاش کمتر باعث مشکلات تعمیر و نگهداری می شوند.

انواع زیروکلاینت

انواع زیروکلاینت ها در مشخصات، قیمت و ابعاد با یکدیگر متفاوت هستند. مدل‌ها هر چند ماه یکبار عرضه نمی شوند ، بلکه هر چند سال یکبار عرضه می‌شوند، بنابراین ناوگان شما دارای مدل‌های مختلف کمتری خواهد بود. این بدان معناست که برای جابجایی یک دستگاه از یک میز به میز دیگر نیازی به تماس با میز راهنما نیست، به علاوه یک تجربه کاربری بسیار سازگارتر. موجودی تأمین کننده شما از تعداد زیروکلاینت نیز دارای مدل های کمتری است، که در صورت نیاز به زیروکلاینت، می‌تواند به دسترسی بهتر منجر شود.