تفاوت ال این وان و سایر کامپیوترها
3 تفاوت اصلی کامپیوتر آل این وان با pc و لپتاپ

در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی، انواع کامپیوترها با ویژگی‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شوند. با وجود تنوع زیاد کامپیوترها، بسیاری از ما در انتخاب مناسب برای استفاده شخصی گیج شده ایم. دسکتاپ، مینی پی سی، لپ تاپ و آل این وان از جمله پرطرفدارترین و پرکاربردترین اقلام برای استفاده عموم هستند و با توجه به افزایش تکنولوژی در دنیا، داشتن یکی از آن‌ها برای همه ضروری است. در زیر با بررسی رایانه‌های شخصی مختلف، تفاوت کامپیوتر آل این وان با PC و لپتاپ را تحلیل می‌کنیم.

انواع کامپیوترهای شخصی و آل این وان

اصطلاح PC به هر رایانه‌ای که برای استفاده شخصی در نظر گرفته شده است اشاره می‌کند. رایانه‌های شخصی به چند دسته تقسیم می‌شوند که عمدتاً از نظر اندازه با هم تفاوت دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کامپیوتر رومیزی (پی سی)

در طول نیم قرن گذشته، دسکتاپ‌ها از نظر شکل و عملکرد به طرز چشمگیری تغییر کرده‌اند. علیرغم ظاهر بزرگ، دسکتاپ‌ها هنوز در بسیاری از خانه‌ها و ادارات محبوب هستند. زیرا برای استفاده در یک مکان ثابت طراحی شده‌اند که کاملاً با میز کار شما مطابقت دارد و در مقایسه با لپ تاپ‌ها به راحتی قابل ارتقا هستند. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی و نیازهای روزمره کامپیوتر در خانه، دانشگاه، مدرسه و اداره، لپ تاپ‌ها به دلیل قابلیت حمل آسان، کاربرد بیشتری پیدا کرده‌اند.

دسکتاپ‌ها برای استفاده در مکانی ثابت طراحی شده‌اند و به ندرت جابه جا می‌شوند. این دستگاه از جعبه بزرگی به نام کیس تشکیل شده است که حاوی اکثر اجزای ضروری است. مانیتور، صفحه کلید و ماوس همگی از طریق کابل (یا فناوری بی سیم در برخی موارد) به هم متصل می‌شوند. دسکتاپ‌ها قدرت محاسباتی و عملکرد زیادی دارند و انعطاف پذیر هستند زیرا می‌توانید هر مانیتور، صفحه کلید و ماوس را به هم متصل کنید.

لپ تاپ و نوت بوک (laptop & notebook)

کامپیوتر لپ تاپ یک کامپیوتر شخصی کوچک و قابل حمل است که برای تاشو طراحی شده است. معمولاً یک صفحه نمایش LCD یا LED نازک در قسمت داخلی درب تاشو بالایی و یک صفحه کلید در پایین درب تاشو دارد. لپ تاپ‌ها با بستن لپ تاپ به راحتی قابل حمل و نقل هستند، فضای کمتری را اشغال می‌کنند و در یک کیف جا می‌شوند. امروزه لپ تاپ‌ها معمولاً برای اهداف مختلف آموزشی، بازی، وبگردی و سایر اهداف عمومی استفاده می‌شوند.

لپ تاپ و نوت بوک
آل این وان ها در مقایسه با لپ تاپ ها چه مزایایی دارند؟

کامپیوترهای آل این وان یا کامپیوترهای بدون کیس (All in One)

رایانه‌های آل این وان اساساً تمام اجزای یک رایانه رومیزی از جمله کیس، مانیتور، صفحه کلید و ماوس را در یک بسته واحد ترکیب می‌کنند.

All In One دستگاهی است که به طور ویژه برای رسیدگی به تمام نیازهای شما از جمله محاسبات، کار نموداری، آموزش و غیره در یک بسته شیک، فشرده و با کاربری آسان طراحی شده است.کامپیوترهای آل این وان را می‌توان همتراز با دسکتاپ یا لپ تاپ با تمام ویژگی‌ها و تجربه کاربری ساده‌تر در نظر گرفت. در واقع، کامپیوترهای all-IN-ONE بدون کیس، تمام اجزای سخت افزاری یک کامپیوتر را در مانیتور خود جای می‌دهند. امروزه کامپیوترهای آل این وان یا همه کاره با امکانات بیشتر، نمایشگر قدرتمند و اندازه‌های کوچکتر در مدل‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

آل این وان‌ها می‌توانند همان انعطاف پذیری، قدرت و کارایی دسکتاپ‌های قدیمی را با حجم کمتر ارائه دهند. برخلاف لپ تاپ‌ها، ماوس و کیبورد جداگانه دارند. به دلیل صفحه نمایش با وضوح بالا (Full HD)، این دستگاه‌ها اغلب توسط افرادی که می‌خواهند از این سیستم برای ویرایش ویدیو یا طراحی گرافیک استفاده کنند ترجیح داده می‌شوند. AIO همچنین مجهز به فناوری‌های بی‌سیم مانند WIFI و بلوتوث است که معمولاً برای استفاده از آن‌ها به سخت‌افزار دسکتاپ نیاز دارند تا از سخت‌افزار اضافی استفاده کنند. همچنین می‌توانید یک دستگاه همه کاره با صفحه نمایش لمسی دریافت کنید.

 

تفاوت کامپیوتر آل این وان با PC
کامپیوترهای بدون کیس یا کامپیوترهای همه کاره

تفاوت آل این وان با لپتاپ

کامپیوترهای All In One (AIO) طوری طراحی شده‌اند که دارای اجزا و ویژگی‌های مشابه رایانه‌های رومیزی معمولی باشند، از جمله درایوهای فلاپی، درایوهای CD-ROM و پورت های USB. با این حال، بسیاری از AIO ها مدار تقویت صدا را شامل نمی‌شوند. اگر فردی بخواهد از بلندگوهای استاندارد بدون برق برای دستیابی به پخش صدای بلندتر یا با کیفیت بالاتر استفاده کند، معمولاً به یک دستگاه خارجی نیاز است.

کامپیوتر ال این وان (All in one) که با عنوان کامپیوتر همه کاره شناخته می‌شود کوچکتر از یک دسکتاپ است، اما همچنان به فضای دسکتاپ متصل است. برعکس، لپ‌تاپ‌ها بین قابل حمل هستند و مصرف برق در لپ تاپ‌ها از طریق باتری‌های خود تامین می‌شود. این قابل حمل بودن آنها را نسبت به آل این وان انعطاف پذیرتر می‌کند.

از آنجایی که بسیاری از رایانه‌های شخصی همه کاره از همه اجزای مشابه لپ تاپ ها استفاده می کنند، سطوح عملکرد عمدتاً بین این دو نوع رایانه یکسان است. تنها مزیتی که یک کامپیوتر همه کاره ممکن است داشته باشد اندازه صفحه نمایش آن است. در حالی که رایانه های شخصی همه کاره معمولاً با اندازه صفحه نمایش بین 20 تا 27 اینچ عرضه می شوند، لپ تاپ ها همچنان به نمایشگرهای 17 اینچی و کوچکتر محدود می شوند.

تفاوت آل این وان با PC و مینی کامپیوتر

all in one pc

در اینجا می خواهیم به تفاوت کامپیوتر آل این وان با PC اشاره کنیم. کامپیوترهای aio از نظر قدرت و مقاومت شبیه کامپیوترهای رومیزی هستند با این تفاوت که فضای کمتری را اشغال می‌کنند و از نظر ظاهری بسیار زیبا هستند. در کامپیوترهای همه کاره، تمام قسمت‌های کیس در پشت صفحه‌نمایش تعبیه شده است آل این وان‌ها کیس ندارند و سیم‌هایی که قبلاً برای اتصال کیس به صفحه‌نمایش استفاده می‌شد، دیگر در کامپیوتر‌های همه‌کاره Dell وجود ندارد.

All in one pc دل در شرکت‌ها، هتل‌ها، مدارس، آژانس‌های گردشگری و … رایج هستند. توان مصرفی کامپیوتر  aio به 65 وات و بسیار کم مصرف است. در مورد سخت افزار کامپیوتر همه کاره همانند پردازنده کامپیوترهای شخصی است و نسبت به کامپیوتر قدیمی هیچ نقصی ندارد. این کامپیوتر در مصارف تجاری بسیار خوب و مناسب برای استفاده است و با صفحه نمایش بزرگ خود برای ارائه محصولات در مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آل این وان مقرون به صرفه تر است. از آنجایی که باید مانیتور و بلندگو را جداگانه بخرید، ممکن است قیمت اولیه سرمایه گذاری برای یک کامپیوتر رومیزی کمتر از یک کامپیوتر همه کاره باشد. این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که یک مانیتور کوچکتر و مقرون به صرفه بخرید یا یک مانیتور را با دستگاه های دیگر به اشتراک بگذارید. به طور کلی قدرتمندتر است.

مقایسه آل این وان با لپ تاپ ها

در انتخاب بین یک لپ‌تاپ یا آل این وان باید به قطعات سخت‌افزاری آنها دقت نمایید. لپ‌تاپ‌ها معمولاً یک سری قطعه‌ها و سخت‌افزارهای اختصاصی‌تر دارند. در لپتاپ ها نوع رم و سی پی یو اختصاصی بوده ولی در آل این وان تقریبا مشابه کامپیوتر های رومیزی PC است. معمولا قدرت پردازشی و گرافیک لپ‌تاپ‌ها از آل این وان‌ها بالاتر است.

  • قابلیت ارتقا سخت‌افزار

در هر دو دستگاه پس از گذشت مدت زمانی متوجه کندی آنها خواهید شد و این ناشی از قدیمی شدن قطعات سخت‌افزاری بوده و باید به فکر ارتقا سخت‌افزار آنها باشید. هارد و رم را در لپ‌تاپ‌ها می‌توانید به‌راحتی ارتقا دهید ولی در مورد آل این وان‌ها این محدودتر بوده و قابلیت ارتقا دادن تا حد زیادی به برند و نوع و مدل آن بستگی دارد.

  • قابلیت حمل نمودن لپ‌تاپ‌ها

یکی از مهم‌ترین مزیت های لپ‌تاپ‌ها نسبت به آل این وان‌ها قابلیت حمل‌ونقل آسان می‌باشد که به‌راحتی لپ‌تاپ را در هرکجا که بخواهید با خود حمل نمایید ولی امکان جابه‌جایی آل این وان‌ها به این سادگی‌ها نیست و باید در زمان خرید به این موارد دقت شود.

مقایسه آل این وان‌ها با لپ‌تاپ
مزایا و معایب آل این وان (All in One)

نکات مهم در خرید آل این وان و لپ‌تاپ

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان خرید آل این وان‌ و لپ‌تاپ‌ باید دقت شود، نمایشگر آن ها است. پنل های مدل IPS کیفیت بالاتری از پنل های TN دارند که این مورد را در هنگام خرید باید دقت داشته باشید. در آل این وان و لپتاپ ها، رزولوشن ها متناسب با قیمت و مدل آن ها می باشد که در انواع دقت های 4K/FHD/HD/3K موجود است. اما از نظر اندازه مانیتور ها، عموما آل این وان ها سایز نمایشگر بزرگتری نسبت به لپتاپ ها دارند. اگر اندازه نمایشگر برای شما مهم است، پیشنهاد ما آل این وان است که در سایز های حداقل 19 اینچی (18.5)  تا ابعاد 34 اینچ موجود است. این موضوع باعث شده است تراکم پیکسلی در لپ‌تاپ‌ها اندکی بیش از نمایشگرهای آل این وان شود که یک مزیت جداگانه به‌حساب می‌آید.

میزان شدت روشنایی مانیتورها نیز بسیار در انتخاب این دستگاه‌ها مهم است. عموم لپ‌تاپ‌ها شدت روشنایی بین 180 الی 200 نیت دارند؛ دلیل استفاده از پنل‌های با این شدت روشنایی، حفاظت از عمر باتری است. اما از آن طرف نمایشگرهای AIO با شدت روشنایی 200 الی 300 نیت تولید می‌شوند که بسیار روشن تر از لپتاپ ها می باشند. 

آل این وان ها می توانند همان انعطاف پذیری، عملکرد و بهره وری رایانه های رومیزی قدیمی را با حجم کمتری ارائه دهند. بر خلاف لپ تاپ ها آنها با ماوس و صفحه کلید جداگانه ای عرضه خواهد شد. اگر فضای کمی دارید و به دنبال دستگاه مناسب هستید، رایانه‌های همه کاره برای شما ساخته شده اند. کامپیوترهای ال این وان برای مصارف عمومی و حرفه‌ای مناسب بوده و قطعات آن مانند حافظه، پردازنده و هارد نیز قابل ارتقا هستند. علاوه بر این، طراحی زیبا و ارگونومیک آن و قابلیت صرفه جویی تا 86 درصد در مصرف برق، این دستگاه را برای استفاده در شرکت‌ها و سازمان‌های اداری مناسب کرده است.

فروشگاه کامپیوترمال یکی از فروشگاه های وارد کننده در این زمینه می باشد که با توجه به تقاضای گسترده بازار کامپیوترهای آل این وان را با بهترین کیفیت عرضه می‌کند. این فروشگاه محصولاتی مانند All-in-One، سرور، مینی کامپیوتر و لوازم جانبی را ارائه می‌دهد که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان کامپیوتر مال تماس حاصل فرمایید.