رایانش لیه ای
رایانش ابری در برابر رایانش لبه ای، تجدیدنظری در زیرساخت های کار از راه دور
رایانش لبه ای
رایانش لبه ای روشی برای بهینه‌سازی سامانه‌های رایانش ابری

در این مقاله در مورد این موارد صحبت خواهیم کرد:

مقدمه

رایانش ابری مفهوم جدیدی نیست. مزایای آن در دنیای تجارت به خوبی شناخته شده است و بدون آن خدمات زیادی نخواهیم داشت. امروزه همه‌ی شرکت ها به آن متکی هستند. بنابراین تعجب آور نیست که 85 درصد از شرکت‌ها معتقدند که پذیرش ابری برای نوآوری ضروری است.

با این حال، در طول بحران کنونی کووید -19 است که ابر واقعاً به خود آمده است. همچنین میلیون‌ها شرکت در سراسر جهان را قادر می‌سازد تا به فعالیت خود ادامه دهند در حالی که تقریباً تمام نیروی کار خود از خانه وارد سیستم می‌شوند. مفاهیم جدیدتر مانند رایانش لبه‌ای معمولا در کنار ابر مورد بحث قرار می‌گیرند، اغلب هر یک از آن‌ها رویکردهای انحصاری به زیرساخت‌ها هستند. با این حال، استفاده از یکی توانایی استفاده از دیگری را از بین نمی‌برد. برخی از مردم نیز معتقدند که رایانش لبه‌ای در نهایت جایگزین رایانش ابری سنتی می‌شود، اما اینطور نیست. هر دو فناوری نقش مهم و قابل تشخیص در اکوسیستم فناوری اطلاعات دارند.

مزایای رایانش لبه ای

مواردی وجود دارد که کفته می شود رایانش لبه ای برتری نسبت به زیرساخت های متمرکز سنتی ابر دارد، به ویژه در طول این افزایش بی سابقه کار از راه دور، از جمله غلبه بر مسائل تاخیری، فشار عملیاتی و امنیت. بنابراین، این مزایا چگونه به نظر می رسد؟

مزیت اول: کاهش فشار عملیاتی

هنگام مقایسه رایانش ابری سنتی و رایانش لبه‌ای، تفاوت اصلی در نحوه و مکان پردازش داده‌ها است. با استفاده از ابر، داده‌ها در یک مکان مرکزی (معمولاً یک مرکز داده) ذخیره و پردازش می‌شوند. در حالی که رایانش لبه‌ای به پردازش داده‌ها در نزدیکی منبع اشاره دارد.

ما در حال حاضر در دنیایی غنی از داده‌ها با گسترش فناوری‌های جدید مانند اینترنت اشیا، 5G، رایانه‌های پوشیدنی و واقعیت کمکی (AR) زندگی می‌کنیم که حجم وسیعی از داده‌ها را در نزدیکی کاربر یا در حاشیه شبکه تولید می‌کند. کار از راه دور تنها به این امر افزوده می‌شود زیرا دستگاه‌های بیشتر و بیشتر سعی می‌کنند به شبکه‌های شرکت خارج از مکان‌های مرکزی مانند ادارات دسترسی پیدا کنند. ابر خود دارای قابلیت‌های محاسباتی و ذخیره سازی آنلاین قابل توجهی است. با این حال، با چنین فشار بر پهنای باند شبکه، به نوع دیگری از زیرساخت‌ها نیاز است -اینجاست که رایانش لبه وارد عمل می‌شود.

بازسازی کامل زیرساخت فناوری اطلاعات برای مقابله با این تقاضا می‌تواند برای مشاغل گران و منبعی سنگین باشد. با رایانش لبه‌ای، نیازی به زیرساخت “جایگزین” ندارید. رایانش لبه‌ای به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا چالش را برطرف کنند زیرا پردازش داده‌ها در لبه باعث کاهش فشار بر روی ابر می‌شود. در ارتباط با مراکز داده لبه‌ای، رایانش لبه‌ای می‌تواند با پردازش داده‌های محلی شده بیشتر مقابله کند، ابر را برای نیازهای تجاری عمومی تر آزاد کند و به برنامه‌های تجاری کمک کند تا سریعتر عمل کنند.

مزیت دوم: تأخیر

با ماهیت ابر، اطلاعات به مرکز داده منتقل می‌شود، پردازش می‌شود و سپس به لبه شبکه‌ای که دستگاه در آن قرار دارد ارسال می‌شود. این امر می‌تواند زمان بر باشد تا داده‌ها به عقب و جلو حرکت کنند و باعث افت یا تأخیر شود. در بسیاری از موارد استفاده، که نیاز به پردازش داده‌ها از نظر زمان مقرون به صرفه نیست، ابر قدرت پردازش، ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ را ارائه می‌دهد.

با این حال، در برخی موارد چنین تاخیری می‌تواند چالش هایی را برای کار از راه دور ایجاد کند. به عنوان مثال در طول بحران کووید -19 کارکنان به شدت به ویدئو کنفرانس وابسته بوده‌اند و این به ارتباط بلادرنگ متکی است.

مثال قبلی یک کارمند اداری شاید مأموریت مهمی نداشته باشد، با این حال، تأخیر در ارتباط با شبکه می‌تواند تأثیر مخربی برای کارمندان دیگر از راه دور داشته باشد-کسانی که به عنوان خط مقدم کار می‌کنند یا کارمند میدانی هستند. به عنوان مثال، تصور کنید که یکی از کارکنان در انبار از تنظیمات “انتخاب بر اساس دید” بر روی عینک‌های هوشمند AR استفاده می‌کند تا در انتخاب سفارش دستی، مرتب سازی، مدیریت موجودی، دریافت کالا و مراحل حذف به آن‌ها کمک کند.

اگر تأخیر در طی این فرآیند رخ دهد و کارمند اطلاعات تأخیری دریافت کند، به طور قابل ملاحظه‌ای مانع بهره وری آن‌ها می‌شود و حتی باعث خطاهای پیوسته در تحقق آن‌ها می‌شود، که بر نتیجه نهایی شرکت تأثیر می‌گذارد. رایانش لبه‌ای راهکاری برای حل این مشکل با انتقال پردازش داده‌ها به دستگاه در لبه شبکه، از بین بردن تأخیر و در نتیجه کاهش بروز خطاهای مربوط به تأخیر شبکه ارائه می‌دهد.

مزیت سوم: امنیت و حریم خصوصی

از آن‌جا که افراد بیشتری در خارج از دفتر کار می‌کنند، دسترسی به داده‌ها از راه دور افزایش می‌یابد. افزایش دسترسی از راه دور به مجرمان سایبری فرصت بیشتری برای دسترسی به داده‌های شرکت و سوء استفاده از اطلاعات داخل را می‌دهد. با رایانش لبه‌ای، داده ها به جای ارسال به مرکز داده مرکزی، قبل از ارسال به هسته شبکه سازمان از طریق ابر، فیلتر و پردازش محلی می‌شوند. اگر انتقال داده های حساس بین دستگاه ها و ابر کمتر باشد، این به معنای امنیت بهتر برای مشاغل و مشتریان آن‌ها است.

COVID-19 بدون شک چشم انداز کار را تغییر داده است، به این معنی که رهبران کسب و کار مجبور بودند در استراتژی های کار از راه دور خود تجدید نظر کنند. در این دوره، ابر اجازه می‌دهد تا داده‌ها به طور ایمن در سازمان‌ها به اشتراک گذاشته شوند. با این حال، همانطور که گفته شد، مواردی وجود دارد که رایانش لبه‌ای می‌تواند به کاهش پهنای باند، افزایش سرعت شبکه و مقابله با نگرانی‌های امنیتی کمک کند.

نتیجه گیری

انتخاب رایانش لبه‌ای یا ابری پیشنهادی نیست، هر دو فناوری اهداف و کاربردهای متفاوتی دارند و نقشهای مهمی در آینده قابل پیش بینی خواهند داشت. از آنجا که کار از راه دور به هنجار جدیدی برای مشاغل تبدیل می‌شود، قابل پیش بینی است که زیرساخت شبکه آینده این دو را ترکیب کند.