سرور اچ پی
نحوه راه اندازی سیستم زیروکلاینت-سرور اچ پی

زیروکلاینت در شبکه‌های خانگی و همچنین در سازمان‌ها و ادارات استفاده می‌شود.

اتصال زیرو کلاینت به سرور اچ پی به این گونه است که هر سخت‌افزار یا نرم‌افزار کامپیوتری است که درخواست دسترسی به سرویس ارائه‌ شده توسط سرور را می‌دهد. کلاینت‌ها معمولاً به عنوان برنامه یا کاربر درخواست کننده در سیستم زیروکلاینت-سرور دیده می‌شوند.

در یک شبکه کامپیوتری، در مدل زیروکلاینت-سرور به این گونه است که داده‌ها اطلاعات و برنامه‌هایی یک سرویس یا منبع از یک سرور درخواست می‌کند. سرور می‌تواند در محل یا خارج از محل قرار گیرد.

چگونه یک زیروکلاینت با یک سرور اچ پی تعامل دارد؟

در معماری زیروکلاینت-سرور، کاربران با درخواست داده‌ها یا منابعی که خود زیروکلاینت قادر به ارائه آن‌ها نیست، با سرورها تعامل دارند. کلاینت‌ها و سرورها می‌توانند در مناطق مختلف قرار گرفته و از طریق یک شبکه به یکدیگر متصل شوند.

سرور اچ پی و زیروکلاینت

وظایف و دستورات به صورت یک چارچوب کاربردی بین سرورها و کلاینت‌ها توزیع می‌شود.

سرورها معمولا منابعی مانند فایل‌ها، داده‌ها، دسترسی به اینترنت، حافظه خارجی یا قدرت پردازش را فراهم می‌کنند. سرور یک یا چند برنامه را مسئول توزیع این خدمات ذکر شده به زیروکلاینت‌های درخواست کننده قرار می‌دهد.

زیروکلاینت‌ها و سرورها در یک الگوی پیام رسانی “درخواست-پاسخ” که توسط یک پروتکل ارتباطی تعریف شده است، مانند پروتکل  (TCP/IP) با هم ارتباط برقرار می‌کنند. به عنوان مثال، TCP یک ارتباط بین زیرو کلاینت و سرور را تا پایان تبادل پیام حفظ می‌کند. اگر یک سرور تعداد زیادی درخواست را به طور همزمان دریافت کند، درخواست‌ها در یک سیستم زمان بندی براساس اولویت سازماندهی می‌شوند. با ابزارهای کنترل دسترسی کاربران، کاربر می‌تواند دسترسی به سرورها را مدیریت کند.

درخواست و پاسخ بین زیروکلاینت و سرور اچ پی

فرآیند درخواست و پاسخ ساده بین زیروکلاینت و سرور را نشان می‌دهد.

در سمت زیروکلاینت گیرنده یک عمل یا عملیات است که در سمت کاربر رخ می‌دهد، در حالی که سمت سرور به اعمال یا عملیاتی اشاره دارد که روی سرور انجام می‌شود.

به عنوان مثال، اسکریپت‌های جاوا اسکریپت سمت کلاینت هستند، زیرا توسط یک مرورگر، که کاربر است، اجرا می‌شوند. اسکریپت های متداول Gateway Interface سمت سرور هستند، زیرا روی سرور اجرا می‌شوند.

برای مثال یک سرور می‌تواند یک Application Server، یک کامپیوتر جداگانه، یک سرور پایگاه داده یا یک وب سرور باشد. هنگامی که یک برنامه یا دستگاه منابع لازم برای تکمیل یک عملیات را نداشته باشد، به عنوان یک سرویس گیرنده عمل می کند و از یک سرور درخواست می کند و این عملیات در سمت سرور انجام می شود.