طرح صیانت از کاربر
طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی

فهرست مطالب:

متن کامل پیشنویس طرح قانون صیانت

مطالب دقیق طرح قانون صیانت

سخنان آذری جهرمی

مطرح کردن مجدد طرح صیانت در کمسیون ویژه مجلس

طرحی که سر و صدای زیادی در میان کاربران ایجاد کرده است. این طرح که به اسم طرح “حمایت از حقوق کابران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی” یا همان طرح صیانت از حقوق مطرح شده است، آیا به معنای مسدود شدن تمامی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی است؟

متن کامل پیش‌نویس طرح قانون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به شرح زیر است:

توسعه فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و به خصوص پیام‌رسان‌های اجتماعی و تحولات مرتبط با آن موجب ایجاد خلأ قانونی در این حوزه شده است. لزوم حمایت از تولیدات داخلی و صیانت از حقوق کاربران که به دلیل خلأ قانونی در معرض آسیب و نقض شدید قرار دارد و نیز تأثیرات مختلف اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و سیاسی پیام‌رسان‌های اجتماعی به عنوان یک زیرساخت نرم افزاری، ارائه طرح قانونی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با هدف اعمال حاکمیت و حمایت از حقوق کاربران را ضروری ساخته است.

صحن مجلس شورای اسلامی
صحن مجلس شورای اسلامی

این طرح دقیقا چه چیزی را مطرح میکند؟

این طرح بیان می‌کند همه شرکت‌های خارجی مثل گوگل، مایکروسافت، فیسبوک، یاهو و….باید از ایران مجوز بگیرند، و یک نماینده قانونی اعلام کنن تا پاسخگو باشند. همه به این واقف هستیم که به خاطر تحریم‌ها و شرایط‌ خاص ایران، هیچکدام از این شرکت‌ها نه می توانند و نه تمایل به انجام این کار را دارند.

با تصویب و اجرای این طرح، دیگر خبری از اینستاگرام، واتساپ، گوگل و همه زیر مجموعه‌های آن شامل سرچ، گوگل مپ، جی میل و… نخواهد بود. به بیان ساده‌تر دیگر چیزی به اسم اینترنت به این شکل که الان با آن آشنا هستیم وجود نخواهد داشت. عملا همه سایت‌ها و سرویس‌های خارجی مسدود می‌شوند و قرار بر این است با سرویس‌های داخلی جایگزین شوند.

محمد جواد آذری جهرمی
محمد جواد آذری جهرمی

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به نقل از کارشناس حوزه آی تی، توصیه کرد که به موافقان طرح از حمایت از کاربران فضای مجازی کشیده زده شود!

آذری جهرمی، در صفحه توئیت خود اظهار داشت که ” محمد کشوری، از کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نقد مستندی بر طرح موسوم به صیانت داشته‌اند. مطالعه آن برای جویندگان حقیقت خالی از لطف نیست.”

در بخشی از مقاله امده است ” خلاصه اگر کسی به شما گفت این قانون باعث هیچ محدودیت یا مسدودیتی در خدمات پایه خارجی نمی‌شود یک کشیده آبدار و بلکه دو تا زیر گوشش بخوابانید. اگر گفت چرا می زنی، استدلالی که گفتم را برایش بگویید تا دروغ نگوید.”

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس که در روز تصویب این طرح به دلیل سفر به سوریه در صحن حضور نداشت، ضمن بیان اینکه عمده ادعاها درباره طرح خلاف واقع است و مسدودسازی اینستاگرام و واتساپ برنامه مجلس نیست، تأکید کرد: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری‌ نهایی درباره این پلتفرم‌ها مبتنی بر منطقی عقلانی به‌ صورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد. وی  همپنین ادامه داد: «تصمیم‌گیری درباره این پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام و واتساپ که ده‌ها میلیون نفر از آنها استفاده می‌کنند و هزاران کسب و کار در آنها جریان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد و باید درخصوص آنها متغیرهای زیادی را مدنظر قرار داد؛ لذا طرح‌ باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری‌ نهایی درباره این پلتفرم‌ها مبتنی بر منطقی عقلانی به‌صورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد.» او همچنین از بررسی علنی و شفاف این طرح خبر داد.

فضای مجازی و ارتباطات
فضای مجازی و ارتباطات

نمایندگان معترض در توئیتر

۱۲۱ نماینده مجلس به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی رأی مثبت دادند اما تعداد زیادی از این جمع ۲۹۰ نفره مخالف آن هستند. مخالفانی که برخی از آنان بهترین راه اعتراض را نه صحن علنی مجلس بلکه فضای مجازی و بخصوص توئیتر دانستند تا به خیل عظیمی از کاربران مخالفت بپیوندند.

توئیت علی مطهری نماینده مجلس
توئیت علی مطهری نماینده مجلس

مطرح کردن مجدد طرح صیانت اینبار در کمسیون ویژه مجلس

در ادامه حاشیه های طرح صیانت، مجدد در تاریخ 1400/12/03 این موضوع مطرح شد.

بعد از اینکه این طرح در کمسیون ویژه مجلس به تصویب رسید بلافاصله صبح روز بعد لغو شد.

معاون حقوقی مجلس شورای اسلامی با صدور نامه ای تصویب طرح حمایت از حقوق کاربران در کمیسیون ویژه مجلس را ابطال کرد.

نامه با امضای نایب رئیس مجلس به رضا تقی پور رئیس کمیسیون تلفیق حمایت از حقوق کاربران و خدمات اساسی (حفاظت) و رونوشتی به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و سایر اعضای این کمیسیون داده شد.

مقرر شد کمیسیون مشترکی برای بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران، عناصری را که به فرموده مقام معظم رهبری در صلاحیت شورای عالی فضای مجازی انقلاب اسلامی است، استخراج کند. پس از تصویب در شورای عالی، شورای اسلامی آن را تصویب می کند، اما اکنون پس از رای گیری در کمیسیون و تصویب کلیات طرح، این موضوع محقق نشده است.

منبع:

bit.ly

cutt

tinyurl

کلمات کلیدی

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، کارزار طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، کارزار اعتراض، طرح صیانت از فضای مجازی، کارزار فرهنگیان، امضای مخالفت با طرح صیانت، کارزار سربازی، کارزار بازنشستگان، کارزار فرهنگیان، کارزار مخابرات، سایت کارزار بازنشستگان، کارزار یعنی چه، کارزار توقف سریال خاتون، سایت کارزار بازنشستگان، کارزار اینترنتی، متن طرح صیانت از فضای مجازی pdf، طرح صیانت از فضای مجازی اجرا شد، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی کی اجرا میشود، متن طرح صیانت از فضای مجازی چیست