مقایسه رم DDR3 و DDR4
مقایسه رم‌ DDR3 و DDR4

تین کلاینت مینی کامپیوتری است که میتواند جایگزین مناسبی برای لپ تاپ ها و سیستم های رومیزی باشد. تین کلاینت ها تمامی امکانات یک کامپیوتر را دارا هستند و میتوانند در ادارات و بیمارستان ها استفاده شوند. تین کلاینت ها از رم های قوی DDR3و DDR4 پشتیبانی می‌کنند. در این مقاله به بررسی و مقایسه این رم ها پرداختیم.

رم چیست؟

RAM حافظه یک کامپیوتر است که در هر زمان قابل خواندن و تغییر است. اطلاعات ذخیره شده در این نوع حافظه با قطع منبع تغذیه کامپیوتر یا لپ تاپ از بین می رود. به عنوان حافظه اصلی یا حافظه موقت یا حافظه کش یا حافظه فرار سیستم کامپیوتری شناخته می شود. فرم کامل رم، حافظه دسترسی تصادفی است.

مقاله پیشنهادی: همه چیز درباره حافظه رم

DDR3 چیست؟

DDR3 یک نوع ضروری از نسل سوم SDRAM است که برای حافظه سیستم استفاده می شود. این نوع رم قادر است اطلاعات را از مکانی به مکان دیگر با سرعت بالاتری انتقال دهد. فرم کامل رم DDR3 Double Rate داده است.

مقاله مرتبط: مقایسه رم و هارد دو تین کلاینت دل وایز 5060 و 7020

DDR4 چیست؟

رم DDR4 جدیدترین نوع رم است که به طور گسترده در نسل بعدی محاسبات استفاده می شود. کاهش ولتاژ و افزایش نرخ انتقال DDR4 می تواند بازدهی بهینه و سرعت بالاتری را ارائه دهد. فرم کامل DDR4 SDRAM یک حافظه با دسترسی تصادفی دینامیکی سنکرون نسل چهارم دو نرخ داده است.

رم چیست؟

مقایسه DDR3 و DDR4 در یک نگاه

رم DDR3 با رم های قدیمی تر سازگار است، در حالی که رم DDR4 با رم های نسل قدیمی سازگار نیست.

رم DDR3 دارای رابط 240 پین است. برعکس، رم DDR4 دارای رابط 288 پین است.

سرعت کلاک DDR3 از 800 مگاهرتز تا 2133 مگاهرتز متغیر است، در حالی که سرعت کلاک DDR4 2133 مگاهرتز است.

DDR4 انرژی کمتری مصرف می کند و در مقایسه با DDR3 سریعتر است.

تفاوت بین DDR3 و DDR4 چیست؟

DDR3 عملکرد خوبی داشت، در حالی که DDR4 حافظه جدید است. DDR3 اولین بار در سال 2007 منتشر شد و در همه چیز از LGA1366 اینتل تا LGA1151 (فقط شش /هفت هسته)، همراه با AM3 / AM3 و FM1 / 2 / 2 AMD استفاده شد. با این حال، تمام پلتفرم‌های مدرن (از سال 2017) به DDR4 مجهز شده‌اند. بنابراین اگر به دنبال پردازنده‌های هسته‌ای نسل هشتم یا نهم یا جدیدتر یا پردازنده‌های AMD Ryzen هستید، به DDR4 نیاز دارید.

 

آیا واقعاً تفاوت زیادی بین DDR3 و DDR4 وجود دارد؟ پاسخ کوتاه این است که بله، تفاوت‌های زیادی وجود دارد، اما بیشتر اوقات مادربرد شما تعین کننده است. مادربرد با اسلات DDR4 نمی تواند از DDR3 استفاده کند و نمی توانید DDR4 را در اسلات DDR3 قرار دهید. اما بیایید با دقت بیشتر به تفاوت ها بپردازیم.

رم DDR3 و DDR4

DDR4 با ولتاژ کمتری نسبت به DDR3 کار می کند. DDR4 معمولاً با ولتاژ 1.2 ولت کار می کند که نسبت به 1.5 ولت DDR3 کمتر است. خیلی به نظر نمی رسد، تفاوت ولتاژ ممکن است باعث صرفه جویی 15 وات نسبت به DDR3 شود. که البته این مقدار برای یک کاربر خانگی زیاد نیست اما برای ادارات و مراکز بزرگ میتواند در مجموع هزینه ها اختلاف زیادی ایجاد کند.

یکی دیگر از تفاوت های بزرگ بین DDR3 و DDR4 سرعت است. مشخصات DDR3 رسما از 800 MT / s (یا میلیون ها انتقال در ثانیه) شروع می شود و به DDR3-2133 ختم می شود. برخی از ماژول‌های اورکلاک به DDR3-3200 و بیشتر رسیدند، اما این سرعت‌ها غیررسمی هستند. در همین حال، DDR4 با فرکانس 1600 مگاهرتز با پشتیبانی رسمی تا DDR4-3200 شروع می‌شود و کیت‌های اورکلاک می‌توانند تا DDR4-4800 هم بالا بروند. افزایش سرعت به معنای افزایش کلی در پهنای باند است.

این ویژگی متأسفانه با افزایش تأخیر نیز همراه است، اما افزایش سرعت کلاک معمولاً باعث انتقال سریع‌تر می‌شود و در عین حال تأخیر کلی قابل مقایسه با DDR2 و DDR3 را حفظ می‌کند. DDR3-1600 CL10 به عنوان مثال دارای تأخیر 12.5 نانوثانیه برای شروع خواندن است. DDR4-2666 CL17 دارای تأخیر 12.75 نانوثانیه است که اساساً یکسان است. اما DDR4 پهنای باند 21.3GB / s را در مقایسه با 12.8GB / s برای DDR3 فراهم می کند.

رم DDR3 شامل حافظه ECC است که خطوط بایت داده اضافی را فشرده می کند. رم DDR4 قابلیت های محاسباتی را روی پلتفرم های مختلف مانند گوشی های هوشمند، تبلت ها، رایانه های شخصی، لپ تاپ ها و غیره ارائه می دهد. تقاضای ده ساله رم DDR3 در حال کاهش است. تقاضا برای رم DDR4 به دلیل اجرای فناوری های نوظهور در حال افزایش است.

مقایسه رم

ویژگی های مهم DDR3 SDRAM به شرح زیر است:

سرعت انتقال داده: 800 تا 1600 MT / s (مگا انتقال در ثانیه)

ولتاژ کاری: 1.8 ولت

استاندارد سیگنالینگ پایین تر واکشی اولیه x8 توان کاهش یافته

ODT پویا برای بهبود سیگنال نوشتن

معماری Fly-by

خواندن / نوشتن سطح بندی

کالیبراسیون درایور

تنظیم مجدد دستگاه

انعکاس آدرس DIMM

پین اوت دستگاه بهبود یافته است

 ویژگی های مهم  DDR4 SDRAM به شرح زیر است:

مقایسه رماستاندارد سیگنالینگ پایین تر

قدرت کاهش یافته x8 Prefetch

ODT پویا برای بهبود سیگنال نوشتن

معماری Fly-by

خواندن / نوشتن سطح بندی

کالیبراسیون درایور

بازنشانی دستگاه

انعکاس آدرس DIMM

پین اوت دستگاه بهبود یافته است

سرعت انتقال داده 2133 تا 3200 MT / s

 مزایای استفاده از رم DDR3

DDR3 داده ها را با سرعت بالاتری به اندازه 6400 مگابایت بر ثانیه منتقل می کند

پهنای باند بالاتر یا اوج نرخ داده را فعال می کند.

DDR3 مصرف انرژی کمتری دارد.

DDR3 تاخیر باتری را در مقایسه با DDR2 ارائه می دهد.

 مزایای استفاده از رم DDR4

DDR4 چگالی ماژول بالاتری را ارائه می دهد و همچنین انرژی بسیار کمتری مصرف می کند.

DDR4 برای بازی های پرسرعت مناسب است.

DDR4 قابلیت های DIMM بیشتری را ارائه می دهد.

سرعت انتقال داده در مقایسه با نسخه های قبلی آن سریعتر است.

DDR4 می تواند با سرعت های بالاتر و در ولتاژ بسیار پایین بدون نیاز به خنک کننده انتقال دهد.

تأخیر DDR4 بهتر از سایر نسخه های DDR است.

DDR4 محتوای خود را فقط با خود رفرش تازه می کند، بنابراین انرژی کمتری نیز مصرف می کند.

در این مقاله سعی کردیم تفاوت های کلیدی و مهم رم های DDR3 و DDR4را بررسی کنیم. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله بتوانید رم مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

تین کلاینت ها از هر دو این رم های قدرتمند پشتیبانی میکنند و البته پیاده سازی این رم ها روی تین کلاینت هزینه فوق العاده کمتری نسبت به کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ دارد.