لپ تاپ و مینی کامپیوتر
مینی کامپیوتر بخریم یا لپ تاپ؟

مقایسه و بررسی کامپیوتر های کوچک و لپ تاپ‌ ها

در این مقاله به مقایسه کامپیوترهای کوچک با لپ تاپ ها می‌پردازیم و همچنین مزایا و معایبشان را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

 امروزه با توجه به اندازه بزرگ کامپیوترهای رومیزی، اتصال به برق دائمی که دارند و همچنین قیمت بالای پی سی‌ها و کیس‌های سنتی، از این رو به تدریج مینی کامپیوتر ها و لپتاپ‌ها جای خود را به پی سی‌ها داده اند. در این مقاله کامپیوتر کوچک و لپ تاپ ها و را با هم مقایسه کنیم و ببینیم کدام یک جایگزین بهتری برای کامپیوترهای رومیزی است.

فهرست مطالب:

آشنایی با مینی کامپیوتر (تین کلاینت) و لپ تاپ

در دنیای امروز افراد کمی وجود دارند که با لپ تاپ ها و مینی کامپیوترها آشنا نباشند، اما به احتمال زیاد نمی‌دانند که آن‌ها چگونه هستند و چه کارکردی دارند. وقتی صحبت از لپ تاپ می‌شود، قدرت پردازش اولویت اصلی خرید نیست. مگر اینکه لپ‌تاپ بخرید تا بازی کنید یا برنامه‌های فناوری سنگین اجرا کنید. برای یک کاربر معمولی لپ تاپ، سرعت، حافظه داخلی و عمر باتری بسیار مهم است. زیرا کاربران عادی بیشتر از لپتاپ برای ذخیره اطلاعات، انجام پروژه‌های دانشگاهی یا کاری و تماشای فیلم استفاده می‌کنند.

اما در مورد مینی کامپیوترها مانند تین کلاینت وضعیت متفاوت است. در سال‌های اخیر استفاده از مینی کامپیوتر در کشور ما رایج شده است و به همین دلیل هنوز افراد زیادی هستند که تعریف و کاربرد مینی کامپیوتر را به خوبی نمی دانند. مینی کامپیوترها، کامپیوترهای کوچکی هستند که جای کامپیوترای رومیزی قدیمی را می‌گیرند و دقیقاً همین کار را برای شما انجام می‌دهند. نکته جالب در مورد کامپیوترهای کوچک این است که می توانید آن‌ها را سفارشی سازی کنید. یعنی مشخص کنید که چه مشخصاتی از مینی کامپیوتر مورد نظر باید پاسخگوی نیاز شما باش و با همان کانفیگ و با توجه به نیازتان دستگاه آماده شود.

بررسی کامپیوتر های کوچک

در چه مواردی می توان از لپ تاپ استفاده کرد؟

استفاده از لپتاپ در بین دانشجویان، معلمان و اساتید دانشگاه بسیار محبوب است. زیرا این افراد به اطلاعات در مکان‌های مختلف سیستم خود نیاز دارند و قصد دارند برنامه‌های مختلفی را اجرا کنند. به همین دلیل، بخش زیادی از خریداران لپ‌تاپ کسانی هستند که به دستگاهی برای ارائه اطلاعات موبایلی نیاز دارند. وسیله‌ای سبک وزن که حمل آن آسان است و تمامی عملکردهای کامپیوتر را دارد.

لپتاپ ها کاربردهای گسترده‌ای دارند و به همین دلیل قیمت‌های متفاوتی دارند. بررسی تخصصی لپ تاپ در هنگام خرید به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین گزینه را برای نیاز خود انتخاب کنید. برای مثال، اگر قصد دارید با لپ‌تاپ بازی کنید، نباید لپ‌تاپی بخرید که در اصل برای اجرای برنامه‌های معمولی طراحی شده بود که نیازی به پردازش سنگین ندارند. بنابراین قبل از خرید بهتر است برندهای مختلف لپ تاپ را بشناسید و مشخصات مورد نیاز برای استفاده خود را لیست کنید.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چه مواردی می‌توان لپ تاپ را به جای کامپیوتر کوچک انتخاب کرد؟ از آنجایی که ویژگی اصلی لپتاپ داشتن مانیتور و آماده بودن برای استفاده است، خرید آن برای افرادی که دائما در حال جابجایی هستند و نیاز به استفاده از اطلاعات در مکان های مختلف دارند، توصیه می شود. همچنین می توانید از لپ تاپ برای اجرای برنامه های سنگین یا اجرای بازی ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید کارتان را در هر مکانی و در هر موقعیتی انجام دهید و نمی‌خواهید در یک میز محصور شوید، یک لپ‌تاپ بخرید.

مزایای استفاده از لپ تاپ

  1. وزن بسیار سبک:

وزن لپ‌تاپ‌ها بسته به مشخصات متفاوت است، اما معمولاً وزن آن‌ها بیش از 5 کیلوگرم نیست. زیرا سازندگان این دستگاه های دیجیتال در تلاش هستند تا حمل و نقل آنها را راحت تر کنند. به همین دلیل به خصوص در مدل های جدید لپ تاپ، سبک و باریک بودن یکی از مهمترین مشخصات آن است.

2. قابلیت حمل:

از آنجایی که خریداران لپ تاپ بیشتر دانشجو و کارمند هستند، قابل حمل بودن این دستگاه ها بسیار حائز اهمیت است. زیرا خریداران لپ تاپ می خواهند بتوانند به اطلاعات خود در خیابان، ماشین، پارک، خانه یا دانشگاه به سرعت دسترسی داشته باشند و به راحتی آن را در کیف دستی یا کوله پشتی خود حمل کنند.

3. قابلیت استفاده چندین ساعته بدون اتصال به برق:

مهمترین ویژگی لپتاپ‌ها این است که منبع اصلی انرژی آن‌ها باتری است. به همین دلیل، می‌توانید پس از شارژ کامل، بدون نیاز به اتصال لپ‌تاپ به برق، چندین ساعت از آن استفاده کنید و نیازی به یافتن پریز نیست.

4. دسترسی سریع و آسان به اطلاعات:

از آنجایی که می توانید لپ تاپ را در یک کیف قرار دهید و آن را با خود حمل کنید، می‌توانید در هر زمان و هر مکان به اطلاعات موجود در لپتاپ دسترسی داشته باشید.

5. مصرف انرژی پایین:

از آنجایی که لپ‌تاپ‌ها از باتری‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند، معمولاً مصرف انرژی بسیار کمی دارند. البته اگر برنامه‌های سنگینی روی آن نصب کرده باشید که باتری زیادی مصرف می‌کنند، مصرف برق لپ تاپ افزایش می یابد.

لپ تاپ اچ پی کروم بوک

معایب استفاده از لپ تاپ

1. عدم امکان آپدیت پردازنده و کارت گرافیک
از آنجایی که باریکی و سبکی در لپ‌تاپ‌ها مهم است، اغلب از کارت‌های گرافیک داخلی استفاده می‌شود. به همین دلیل امکان ارتقای پردازنده، حافظه یا کارت گرافیک وجود ندارد. تنها چیزی که می‌توان در لپتاپ ها ارتقا داد این است که یک SSD به آن‌ها اضافه کنید.

2. عدم امکان آپدیت پردازنده و کارت گرافیک
از آنجایی که باریکی و سبکی در لپ‌تاپ‌ها مهم است، اغلب از کارت‌های گرافیک داخلی استفاده می‌شود. به همین دلیل امکان ارتقای پردازنده، حافظه یا کارت گرافیک وجود ندارد. تنها چیزی که می‌توان در لپتاپ ها ارتقا داد این است که یک SSD به آن‌ها اضافه کنید.

3. قیمت بالا
با روند صعودی افزایش قیمت کالاها و همچنین قیمت لپتاپ ها در بازار ایران، مدل های باکیفیت لپ تاپ ها نیز امروزه با قیمت بالایی موجود هستند و به فروش می‌رسند. قیمت لپتاپ‌ها در مقایسه با مینی کامپیوترها بسیار بالاتر است.

4. احتمال سرقت زیاد
از آن‌جایی که لپ تاپ‎‌ها به راحتی و در هر مکانی قابل حمل هستند، در نتیجه احتمال اینکه دزدیده بشوند نیز بسیار زیاد است. بنابراین، باید مراقب دزدانی باشید که هر لحظه ممکن است در کمین باشند.

5. احتمال آسیب پذیری قطعات بالاست
وزن سبک و قابلیت حمل لپتاپ‌ها نیز عاملیست که آسیب پذیری‌شان را بالا می‌برد. ممکن است با ریختن مایعات روی لپ‌تاپ یا خوردن ضربه به آن، ممکن است سیب جدی ببینند.

چه زمانی باید یک کامپیوتر کوچک یا مینی کامپیوتر بخریم؟

مینی کامپیوترهای فروشگاه کامپیوترمال در واقع دسکتاپ های بسیار کوچکتری نسبت به کیس‌های سنتی هستند. به همین دلیل می توانید این کامپیوترهای کوچک را در هر جایی حتی پشت مانیتور، زیر میز، داخل کشو و… نصب کنید. به همین دلیل، بسیاری از ادارات، دفاتر، شرکت‌ها، آزمایشگاه‌ها و … کامپیوترهای کوچک را به پی سی‌ها و کامپیوترهای رومیزی سنتی و جاگیر ترجیح می‌دهند.

مدارس و دانشگاه‌ها از دیگر خریداران مینی کامپیوتر هستند. از آن جایی که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان قادر به آوردن لپ تاپ نیستند، مدارس و دانشگاه ها مجبورند به محیطی را به عنوان سایت در نظر بگیرند. محیطی که می‌تواند هم کلاس درس باشد و هم محیطی برای استفاده عمومی دانش آموزان و دانشجویان. مطمئنا برای چنین مکانی کامپیوتر کوچک مناسب‌ترین و به صرفه‌ترین گزینه است. زیرا هدف اصلی در این مکان داشتن یک کامپیوتر کوچک و کم حجم و با قدرت و سرعت بالاست.

سایر مشتریان وفادار کامپیوترهای کوچک، تریدرهای بورس، کارمندان، هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، بیمارستان‌ها و به طور کلی دفاتر و شرکت‌های بزرگ با تعداد زیادی کارمند هستند. این دفاتر معمولاً دارای فضای محدودی هستند، بنابراین استفاده از مینی کامپیوترهایی که فضای کمتری را اشغال می کنند بسیار مهم است.

خرید کامپیوتر کوچک مدل دل 5060

خرید کامپیوتر کوچک مدل دل 7020

خرید کامپیوتر کوچک مدل دل 7010

خرید کامپیوتر همه کاره مدل دل 5470