mini pc
مینی پی سی چیست؟ نحوه راه اندازی مینی پی سی ها

در این مقاله به موضوعات زیر می‌پردازیم:

مقدمه

در شبکه‌های کامپیوتری، مینی پی سی‌ها یک تکنولوژی جدید هستند. مینی پی سی‌ها جایگزین موثری برای کامپیوترها می‌باشند. این کامپیوترهای کوچک کارآیی بالایی دارند و مقرون به صرفه هستند. بسیاری از افراد هنوز برای خرید مینی پی سی شک دارند.

سوالاتی همواره در ذهن مردم وجود دارد که برای آن پاسخی دریافت نکرده‌اند. مثلا چطور یک مینی کامپیوتر می‌تواند در برابر کامپیوتری بزرگ ایستادگی کند؟ در پاسخ می­توان گفت با پیشرفت تکنولوژی، مینی کامپیوترها حتی می‌­توانند از کامپیوترها قدرتمندتر باشند.

مینی پی سی‌ها

مینی پی سی‌ها

با توجه به پیشرفت روز افزون دنیای تکنولوژی، نمی­‌توان گفت که بهترین مینی کامپیوتر چیست. جدیدترین مینی پی سی‌ها روز به روز در حال عرضه به بازار می‌باشند. شما با مراجعه به بازار مینی کامپیوترها ایرانی و حتی مینی کامپیوتر وارداتی مشاهده می‌کنید. از جمله مینی کامپیوترهای وارداتی برند DELL  و HP هستند. بنابراین تنوع کامپیوترها ی کوچک بسیار زیاد است. انتخاب مینی کامپیوتر شما بستگی به نوع استفاده و توقعات شما دارد. امروزه این مینی کامپیوترها را به عنوان یک راه حل برتر می‌شناسند. چرا که مزیت‌های متعددی نسبت به کامپیوترها دارند. بنابراین خرید مینی پی سی نسبت به خرید پی سی‌ها، در الویت سازمان ها قرار دارد.

کاربرد مینی پی سی ها

مینی کامپیوترها گونه ای از رایانه‌ها هستند که در ابعادی کوچکتر ساخته شده‌اند. از نظر قابلیت مینی پی سی‌ها با کامپیوترها برابری دارند. حتی این رایانه­‌های کوچک در مواردی می‌­توانند بهتر از پی سی‌ها عمل کنند. به طوری کلی عملکرد مینی کامپیوترها مانند یک پی سی است. یعنی مینی کامپیوترها همان کارهایی را قادر به انجام دادن هستند که یک کامپیوتر انجام می‌دهد.

بنابراین به دلایل مختلفی می‌­توان مینی کامپیوترها را به صنایع مختلف ارائه داد. امروزه بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های بزرگ متقاضی مینی کامپیوترها هستند. این پی سی‌های کوچک؛ دارای پردازنده، رم و هارد می‌باشند. این پردازنده‌ها در مینی پی سی‌ها معمولاً ARM هستند. زیرا کم مصرف و کوچک می‌باشند. در مینی پی سی‌های قدیمی امکان ارتقاء رم و هارد وجود نداشت. این قطعات بر روی بورد مادر نصب می شدند. در مینی کامپیوترهای جدید، قطعات معمولاً توسط اسلات‌ها ، پورت‌ها و کابل‌ها و یا ارتباط بیسیم به سیستم اتصال می­یابند. بنابراین بهترین مینی پی ­سی‌­ها نسبت به مینی کامپیوترهای ماقبل، دستگاه هایی هستند که قطعات غیر آن­بورد دارند.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید فن لس بودن دستگاه هست. دیگر قطعات برای خنک شدن نیازمند فن نیستند. بنابراین دستگاه های جدید فن ندارند. انتقال گرما به خارج از دستگاه با هیت سینک انجام می شود. زین پس از صدای زوزه فن پی سی در امان هستید. عدم وجود فن؛ علاوه بر کاهش آلودگی صوتی، موجب طول عمر بیشتر دستگاه نیز می­شود. عوامل مخربی مانند گرد و غبار به داخل دستگاه انتقال پیدا نمی کنند. در نتیجه خرابی کمتری را در مینی کامپیوترها شاهد هستیم. این نکته را هم هنگام انتخاب بهترین مینی پی سی به یاد داشته باشید.

مینی کامپیوترها به دو صورت تین کلاینت و زیرو کلاینت می باشند. با توجه به کاربری­‌های گوناگون، هزینه نگهداری و پشتیبانی مینی کامپیوترها کمتر از مینی کیس‌­ها است. به همین علت؛ طرفداران مینی پی سی ها روز به روز در حال گسترش هستند.

آرایش پورت ها و رابط فیزیکی مینی پی سی ها

پورت های تعبیه شده در هر دستگاه، با دستگاه دیگر متفاوت است. شما طبق انتظارات خود باید دستگاهی با پورت­‌های مناسب استفاده کنید.

علاوه بر تعدد پورت شما باید به نکات دیگری توجه داشته باشید. مینی پی سی ها صفحه نمایشی ندارند. صفحه کلید یا موس را هم جداگانه باید خریداری کنید. بعضی از مینی کامپیوترها، قابلیت اتصال از طریق بلوتوث را دارند. در غیر این صورت می­توانید از طریق پورت USB اتصال را برقرار کنید.

قبل از خرید مینی کامپیوتر خود توجه کنید چطور می­خواهید به صفحه نمایش متصل شوید. پورت‌های تصویر متفاوتی وجود دارند. به عنوان مثال اگر بخواهید به تلویزیون متصل شوید، دستگاهی با پورت HDMI لازم دارید. به طور کلی مشکل خاصی متوجه ارتباط مینی کامپیوترها با صفحه نمایش نیست. این ارتباط از طریق مبدل تصویر به راحتی صورت می‌پذیرد.

نکاتی که قبل از خرید مینی پی سی باید بدانیم

در این قسمت به بررسی نکاتی می‌پردازیم که دانستن آن‌ها قبل از خرید مینی پی سی به ما در انتخابی بهتر کمک می‌کند:

1. خرید سایر لوازم جانبی کامپیوتر

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که خرید یک مینی کامپیوتر به معنای داشتن صفحه نمایش، صفحه کلید و ماوس نیست. یا باید از لوازم جانبی رایانه قدیمی خود استفاده مجدد کنید یا با مینی رایانه شخصی خود قطعات جدید بخرید. در مورد دوم، هنگام خرید این قطعات جدید، به یاد داشته باشید که صفحه نمایشی را انتخاب کنید که با اتصال HDMI سازگار باشد. همچنین صفحه کلید و ماوس باید دارای کابل USB باشند که بتوان آن را به کامپیوتر متصل کرد.

2. قابلیت آپدیت قطعات در مینی پی سی

یکی دیگر از واقعیت های جالب در مورد کامپیوتر کوچک این است که می توان ارتقا داد رم و هارد مینی کامپیوتر است. به همین دلیل است که توصیه می شود ابتدا تصمیم بهتری در مورد سی پی یو در mini pc بگیرید.

mini PC

3. CPU مینی پی سی

همانطور که قبلا ذکر شد، با کامپیوترهای کوچک نمی توان CPU را ارتقا داد، اما می توانید پردازنده اینتل یا AMD را تهیه کنید. با در نظر گرفتن نوع استفاده و شرایط استفاده در هنگام خرید مینی کامپیوتر، متوجه خواهید شد که چه نوع محصولی را از فروشنده انتظار دارید و انتخاب بهتر و مطمئن تری به شما می دهد.

4. اندازه و ابعاد mini PC

در مقایسه با کامپیوترهای سنتی و قدیمی، مینی کامپیوتر را می‌توان کامپیوترهای کوچکی در نظر گرفت. در واقع، حدود دوازده یا حتی بیشتر کامپیوتر کوچک در یک کیس کامپیوتر قدیمی جای می‌گیرند. چنین کاهش قابل توجهی در اندازه، نه تنها حمل آن آسان‌تر، بلکه آزادی و راحتی بیشتری را در استفاده به ارمغان می‌آورد.

5. پورت‌های ورودی و خروجی mini PC

پورت های ورودی و خروجی در ساختار مینی کامپیوتر بسیار مهم هستند. زیرا این رابط ها بستر مناسبی را برای استفاده از سایر وسایل جانبی مانند کیبورد، ماوس، هدفون، فلش مموری و … فراهم می کنند. از این رو می‌توان تعداد و نوع پورت های تعبیه شده در mini PC ها را یکی از بارزترین ویژگی های این محصولات دانست. قبل از خرید کامپیوتر کوچک حتما به این ساختار با توجه به نیاز و مصرف خود توجه کنید.

مینی پی سی چیست

قابلیت نصب مینی پی سی بر روی مانیتور کامپیوتر

یکی از جالب ترین قسمت های مینی کامپیوتر اندازه کوچک آن است که با نصب آن در پشت مانیتور یا تلویزیون امکان متصل شدن آن را فراهم می‌کند. کامپیوترهای کوچک در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که گاهی اوقات آنقدر بزرگ نیستند که در پشت مانیتور یا تلویزیون قرار بگیرند. بنابراین هنگام خرید کامپیوتر کوچک به ارتباط آن با اندازه فضای پشت مانیتور یا تلویزیون و محل قرارگیری آن توجه کنید.

و در نهایت اگر قصد خرید مینی کامپیوتر را دارید قطعا مدل های مختلفی را در بازار خواهید دید. بنابراین با توجه به فاکتورهای ذکر شده، قیمت مینی کامپیوتر و همچنین نحوه استفاده از این محصول می توانید گزینه مناسب خود را از بین آنها بیابید. امیدواریم نکات و مشخصات ذکر شده در این مقاله به شما در انتخاب یک کامپیوتر کوچک کمک کند.