لپ تاپ متناسب با کاربری
نحوه خرید لپ تاپ: هنگام خرید یک لپ تاپ جدید به چه نکاتی توجه کنید

در این مقاله در مورد موضوعات زیر صحبت می‌شود:

چگونه می توان لپ تاپ مناسب با نیازهای خود پیدا کرد؟

نحوه خرید لپ تاپ

اگرچه ممکن است ساده به نظر برسد، اما دانستن نحوه خرید لپ تاپ متناسب با نیازهای شما آنطور که در ابتدا به نظر می‌رسد آسان نیست. همه لپ تاپ‌ها به طور یکسان ساخته نمی‌شوند و با توجه به بالارفتن بازار رایانه‌های شخصی طی چند دهه، تفاوت زیادی بین انواع مختلف لپ تاپ‌ها با سخت افزار خاص وجود دارد که برای برخی از وظایف نسبت به بقیه مناسب‌تر است.

در حالی که هنوز هم در مورد نیازهای کاربر همپوشانی وجود دارد. اما دانستن اینکه به چه چیزی نیاز دارید اولین قدم در خرید لپ تاپ مناسب برای شما است. این مسئله ممکن است در مواجهه با ردیف لپ تاپ در یک فروشگاه یا هنگام مرتب سازی صدها گزینه در فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون، نیوگ، باکس یا سایر فروشگاه های آنلاین، آسان‌تر از آنچه گفته می‌شود به نظر برسد.

اگر نوع سخت افزاری که باید به دنبال آن باشید را نمی‌دانید نگران نباشید. ما اینجا هستیم تا به شما نشان دهیم چگونه یک لپ تاپ بخرید که بهترین عملکرد را با پول شما داشته باشد، خواه به یک لپ تاپ در محل کار، خانه، بازی یا تجارت نیاز داشته باشید.

نحوه خرید لپ تاپ: اولین قدم‌ها

اولین قدم برای آگاهی از نحوه خرید لپ تاپ این است که بدانید چقدر باید برای یک لپ تاپ هزینه کنید. قیمت لپ تاپ می‌تواند از کروم بوک‌های بسیار مقرون به صرفه گرفته تا MacBook Pro گران‌تر و حتی بالاتر تا ایستگاه‌های کاری تخصصی‌تر که می‌تواند چندین هزار دلار یا پوند هزینه داشته باشد. تنظیم محدوده قیمتی برای مبلغی که می‌خواهید هزینه کنید به شما کمک می‌کند تا تعداد زیادی از لپ تاپ‌ها را در نظر بگیرید و روند خرید لپ تاپ را بسیار ساده‌تر کنید.

در مرحله بعد، شما باید نیازهای خود را ارزیابی کنید. لپ تاپ آینده‌تان را برای انجام چه کارهایی نیاز دارد؟ اگر به دنبال یک لپ تاپ برای کار هستید، آیا قصد دارید با تعداد زیادی فایل چند رسانه‌ای کار کنید؟ آیا قصد دارید با یک دسته بی پایان از صفحات گسترده و گزارش کار کنید؟ آیا به چیزی نیاز دارید که همیشه به اینترنت LTE/5G نیاز داشته باشد؟

در برخی موارد، مانند نیاز به اتصال LTE/5G، ممکن است پس از محاسبه قیمت، تقریباً همه گزینه‌های موجود را برای دوجین مدل خوب کنار گذاشته باشید. از آن به بعد، پیدا کردن لپ تاپ مناسب باید بسیار ساده‎‌تر باشد. اگر نیازهای شما به اندازه کافی محدود کننده نیستند، احتمالاً باید کمی بیشتر کار کنید. اما نگران نباشید، آنقدرها هم که به نظر می‌رسد گیج کننده نیست.

مقایسه ویندوز، اپل و کروم بوک

سیستم عاملی که لپ تاپ شما از آن استفاده می کند یکی از مهمترین عواملی است که شما باید در مورد آن تصمیم بگیرید، هرچند که به اندازه 10 یا 15 سال پیش اهمیتی ندارد.

تفاوت بین لپ تاپ های ویندوزی و مک بوک ها هر سال کمتر می شود زیرا بیشتر نرم افزارهای محبوب مانند Microsoft Office به دلیل رایانش ابری مستقل از پلتفرم می شوند. ما هنوز کاملاً به آنجا نرسیده ایم، اما برای اکثر مردم، تفاوت بین دو سیستم عامل اصلی از نظر نرم افزارهای موجود تقریباً مسئله ای نیست.

با این حال، کروم بوک ها موضوعی متفاوت هستند. کروم بوک ها برای بسیاری به دلیل قیمت بسیار پایین گزینه جذابی هستند، اما ChromeOS به اندازه آخرین نسخه های Windows و macOS قوی نیست و در دسترس بودن نرم افزارهای قابل نصب محلی بسیار محدودتر از آنچه در لپ تاپ های  Windows یا macOS پیدا می کنید است.

با این حال، اگر اکثریت قریب به اتفاق زمان رایانه خود را آنلاین صرف می کنید و به ندرت برنامه هایی را از طریق لپ تاپ خود نصب و اجرا می کنید، مطمئناً کروم بوک را باید بررسی کنید زیرا می تواند در هزینه های شما بسیار صرفه جویی کند.

مقایسه حافظه و ذخیره سازی

یکی از نقاط اصلی سردرگمی بسیاری از خریداران، تمایز بین حافظه و ظرفیت ذخیره سازی است. زیرا به نظر می رسد که آنها باید یکسان باشند. تفاوت بین حافظه و ذخیره سازی مانند تفاوت بین این است که لیست خرید را هنگام راه رفتن در سوپرمارکت مستقیما در ذهن خود نگه دارید و یا آن روی کاغذ نوشته باشید.

هرچه حافظه بیشتری داشته باشید، کامپیوتر هنگام کار با برنامه ها فضای کاری بیشتری دارد. هرچه رایانه دارای حافظه کمتری باشد که به RAM نیز معروف است، برای اجرای داده ها و دستورالعمل ها برای اجرای برنامه های خود، باید به ذخیره سازی طولانی مدت مراجعه کند. همچنین به برنامه ها و سایر نرم افزارها تبدیل می شود که در صورت کارکردن برنامه در پشت صحنه، موارد سریعتر و تعداد کمتری از آن مکان نما در حال چرخش را اجرا می کند.

از سوی دیگر، فضای ذخیره سازی برای عملکرد واقعی لپ تاپ اهمیت چندانی ندارد و می توان به راحتی راه حل های ذخیره سازی خارجی مانند SSD های خارجی و درایوهای فلش را افزایش داد. با این حال اگر قصد بارگیری محتوای چند رسانه ای یا بازی های زیادی را دارید که به طور جداگانه فضای ذخیره سازی زیادی را اشغال می کنند، ظرفیت ذخیره سازی لپ تاپ مهم خواهد بود.

با همه اینها شما همیشه با RAM بیشتر عملکرد بهتری نسبت به یک SSD یا HDD با ظرفیت بزرگتر خواهید داشت. شما باید حداقل 8 گیگابایت RAM برای لپ تاپ های Windows یا macOS را در نظر بگیرید، در صورتی که قصد انجام بازی های زیاد یا کار با فایل های چند رسانه ای در Adobe Photoshop یا Adobe Premiere را دارید 16 گیگابایت رم بهترین گزینه است.

ما پیشنهاد نمی کنیم کمتر از 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی داشته باشید، اما اگر قصد ندارید کل مجموعه Steam خود را روی لپ تاپ بارگیری کنید به امید روزی که بتوانید همه آن بازی ها را انجام دهید، به بیش از 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز ندارید.

مقایسه 1080p ،1440p و 4K

وقتی صحبت از صفحه نمایش لپ تاپ شما می شود، رزولوشن آن به اندازه خرید یک مانیتور رومیزی بزرگتر اهمیت نخواهد داشت. در اندازه هایی که در مورد صفحه نمایش لپ تاپ صحبت می کنیم، تفاوت بین 1080p و 4K بسیار ناچیز است، بنابراین اینجا قسمتی است که می توانید پول زیادی را ذخیره کنید.

اگر به طور کامل نیاز به صفحه نمایش با کیفیت بالاتر دارید، چیزی در محدوده 1440p باید بیش از حد کافی باشد. اگر برای طراحی گرافیکی حرفه ای به یک لپ تاپ نیاز دارید، ممکن است صفحه نمایش OLED با وضوح بالاتر با پوشش رنگ و گواهی بهتر مناسب باشد.

اگر به دنبال بهترین لپ تاپ بازی با بودجه خود هستید، نمایشگرهایی با نرخ تازه بهتر مانند 144 هرتز و بالاتر و زمان پاسخگویی بهتر در نظر بگیرید، معمولاً 4 میلی ثانیه یا کمتر تعریف کنید – حتی اگر این بدان معناست که با صفحه نمایش حداکثر 1080p در بازی، نرخ فریم به طور کلی بسیار مهمتر از رزولوشن 4K است و نرخ بیشتر و زمان پاسخگویی کمتر گیم پلی روان و جذاب تری را ایجاد می کند.

گرافیک یکپارچه در مقایسه با GPU های مجزا

آخرین مشکل سخت افزاری مهم که باید در نظر بگیرید این است که آیا به GPU مجزا نیاز دارید یا خیر. اگر به دنبال یک لپ تاپ گیمینگ با کارایی بالا هستید یا قصد انجام کارهای گرافیکی زیاد یا مدل سازی سه بعدی را دارید، پس واقعاً باید ترجیحاً یک GPU مجزا را نسبت به گرافیک یکپارچه انتخاب کنید.

اگر لپ تاپ مورد نظر شما دارای پردازنده گرافیکی مجزا است، اگر در Nvidia هر چیزی را در رده گرافیکی خود قرار داده باشد یا GPU AMD Radeon RX را درج کرده باشد. لپ تاپ هایی با پردازنده های AMD ممکن است مشکل باشند زیرا AMD هر دو CPU و GPU را تولید می کند. به طور کلی، اکثر گرافیک های گسسته AMD هر چیزی با عنوان AMD Radeon RX 6000 series برچسب گذاری می شوند، نه فقط “گرافیک AMD Radeon”.

در صورت داشتن شک، همیشه می توانید از نماینده خدمات مشتری توضیح بخواهید یا اگر در حال خرید آنلاین هستید، می توانید در بررسی ها یا بخش پرسش و پاسخ صفحه محصول متوجه شوید که آیا یک لپ تاپ AMD خاص دارای پردازنده گرافیکی مجزا بوده است.

آخرین نکته در مورد CPU ها

وقتی صحبت از CPU ها می شود، تقریباً هر CPU مدرن به اندازه کافی سریع است که بتواند کارهای محاسباتی عمومی را بدون هیچ مشکلی انجام دهد. با این اوصاف، اگر برای بررسی ایمیل و پخش Netflix به کروم بوک بسیار اساسی نگاه کنید، می خواهید یک لپ تاپ با پردازنده Intel Core و پردازنده AMD Ryzen، ترجیحاً آخرین نسل Core i5 یا Ryzen بخرید. 5 یا بیشتر، سری 11000 برای اینتل و سری 5000 برای AMD خریداری کنید.

اگر به دنبال MacBook Air یا MacBook Pro هستید، می توانید نسخه های مبتنی بر اینتل را به صورت آنلاین دریافت کنید. اما اپل به تراشه Apple M1 روی آورده است، که برای همه به جز فشرده ترین کارهای محاسباتی مناسب است و در حال حاضر تنها گزینه پردازنده برای MacBook Air جدید و مدلهای MacBook Pro 13 اینچی است.

اگر به دنبال یک لپ تاپ گیمینگ یا ایستگاه کاری خلاق هستید، Core i7 یا Ryzen 7 بهترین گزینه است، زیرا پردازنده های Core i9 و Ryzen 9 در سازه های پیشرفته استاندارد هستند.

 

کلمات کلیدی

بهترین انتخاب برای خرید لپ تاپ، فروشگاه لپ تاپ، راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ، بهترین لپ تاپ با قیمت ۲۰ میلیون، بهترین برند لپ تاپ در ایران، بهترین لپ تاپ تا قیمت 3 میلیون، بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی، بهترین انتخاب برای خرید لپ تاپ، بهترین لپ تاپ های 2020، بهترین لپ تاپ مهندسی، بهترین مارک لپ تاپ