مجازی سازی در مینی کامپیوترها
نحوه مجازی سازی در مینی کامپیوترها

مجازی سازی در مینی کامپیوترها و خدمات مبتنی بر ابر به سرعت در حال افزایش هستند. سرویس های مجازی که بر روی ماشین های مجازی اجرا می شوند به طور گسترده توسط شرکت‌های مختلف در محیط تولید استفاده می شوند که البته با توجه به مقیاس پذیری و کاهش هزینه ها کاملاً توجیه پذیر است. استفاده از دسکتاپ مجازی در موارد خاص ایده خوبی است.

در ادامه به زیرساخت دسکتاپ مجازی و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب:

تعریف مجازی سازی

مزایای مجازی سازی

زمان استفاده از مجازی سازی

مقایسه شبکه سنتی با شبکه vdi

مجازی سازی دسکتاپ چیست؟

مجازی سازی دسکتاپ راه حلی است که سیستم عامل کاربر را به فضای مجازی سرور منتقل می کند. به بیان ساده، نیازی به نصب ویندوز یا لینوکس برای تک تک کاربران نیست و هر یک از آن‌ها باید از راه دور مدیریت و ردیابی شوند. هر کاربری با هر دستگاهی می تواند بدون اتلاف وقت و نیروی انسانی، فوراً به هر سیستم عاملی که می خواهد دسترسی پیدا کند. مجازی سازی دسکتاپ گزینه های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد و هزینه های شرکت ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. چند راه حل خاص برای پیاده سازی مجازی سازی دسکتاپ سازمانی توسط Citrix، VMware و Microsoft ارائه شده است. البته لازم به ذکر است که رقابت اصلی بین محصول نرم افزاری VMware به نام Horizon و بسته جامع Citrix به نام Virtual Apps And Desktops است.

 زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) چیست؟

(VDI) Virtual Desktop Infrastructure فناوری است که به کاربران این امکان را می دهد که سیستم عامل دسکتاپ را روی سرور اجرا کند. درست مانند دسکتاپ‌های مبتنی بر ماشین مجازی می‌توانند از راه دور به مکان‌ها و دستگاه‌ها دسترسی داشته باشند، VDI نیز می‌تواند بر روی یک ابر خصوصی یا عمومی مستقر شود و نوع آن Infrastructure as a Service (IaaS) است. بنابراین، ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده می توانند سرویس را به صورت دسکتاپ (DAAS) ارائه دهند.

مزایای مجازی سازی دسکتاپ:

1.کاهش پهنای باند استفاده شده توسط شبکه

2. کاهش هزینه های اکتساب و نصب.

3. به روز رسانی آسان نرم افزار و همچنین ارتقا سخت افزار مجازی آسان

4. توانایی ایجاد مدیریت بهتر و کاهش بار اداری از طریق مدیریت متمرکز

5. افزایش امنیت و تسهیل دسترسی از طریق جمع آوری و یکپارچه سازی داده ها

6. ایجاد یک محیط کاری یکپارچه برای کاربران با جداسازی سیستم عامل ها و برنامه ها از سخت افزار

7. امکان پاسخگویی سریع به درخواست ها و مسائل کاربران

8.استفاده صحیح و موثر از منابع

9. استفاده بهینه از قطعات سخت افزاری (CPU، هارد دیسک، حافظه و پاور) و استفاده بهتر از آن‌ها

10. اعمال رمزگذاری و ایجاد محدودیت برای کاربران در صورت استفاده غیرمجاز از سیستم

مجازی سازی در مینی کامپیوترها

چه زمانی می توان از VDI استفاده کرد؟

جایگزین زیرساخت های سنتی امروزه VDI است. جایی که از دسکتاپ های فیزیکی واقعی استفاده می شود. مدیریت یکپارچه کلیه سیستم عامل ها، نرم افزارها و سخت افزارهای شبکه و همچنین صرفه جویی در زمان، منابع سخت افزاری و هزینه های شرکت از جمله مزیت های استفاده از VDI در یک مجموعه است.

در موارد خاص، زیرساخت دسکتاپ مجازی را می توان بدون مشکل استفاده کرد:

  • کاربران در طول سفرهای کاری نیاز به دسترسی به دسکتاپ خود دارند. این بدان معناست که آن‌ها باید دسکتاپ خود را در مکان های مختلف داشته باشند.
  • یک شرکت از کارکنانش می خواهد که کارها را از راه دور و از خانه انجام دهند که در برخی موارد هم به نفع شرکت و هم برای کارکنان است.
  • یک شرکت نمی خواهد یک ایستگاه کاری جدید بخرد و ترجیح می‌دهد فقط یک سرور بخرد.
  • سازمان ها تمایل دارند تا حد امکان از برخورد با سخت افزارهای متفاوت برای دسکتاپ های فیزیکی اجتناب کنند. به عنوان مثال، پیدا کردن و نصب درایورهای مختلف برای آن‌ها مشکل است. به روز رسانی نرم افزار موضوع دیگری است که در آن آسانی کار با آن اهمیت دارد. به روز رسانی دسکتاپ مجازی بسیار ساده تر است.

 مقایسه شبکه سنتی با شبکه VDI

1. در مدل سنتی شبکه، تعداد کاربران باید به ویندوز اختصاص داده شود، نرم افزار کاربردی با کرک مربوطه و مراحل باقی مانده از تهیه یک ویندوز به کاربر ارائه شود. مدیران فناوری اطلاعات یک مجموعه زمان زیادی را برای این موضوع تلف می کنند. مدل شبکه VDI در مورد استفاده از زیرساخت دسکتاپ مجازی است. شما می توانید به راحتی و تنها با چند کلیک نرم افزار را برای تمامی کاربران شبکه خود نصب یا حذف کنید یا به راحتی سیستم عامل کاربران خود را از ویندوز 7 به ویندوز 10 ارتقا دهید.

2. با مدل سنتی، هر کاربر از تمام قدرت سخت افزاری سیستم خود استفاده نمی کند. بخشی از حافظه، CPU و هارد دیسک سیستم های کاربری در مدل های سنتی همیشه بلا استفاده می ماند و از بین می رود. اما با مجازی سازی دسکتاپ، هر کاربر توانایی استفاده از رم، سی پی یو و دیسک سیستم را در صورت نیاز دارد و بقیه آن منابع به کاربر دیگری تخصیص می یابد. به این ترتیب هر کاربر در هر ثانیه از ویندوز خود با بالاترین سرعت و بهترین کیفیت ممکن استفاده می کند.

3. با مجازی سازی دسکتاپ هیچ هزینه ای به دلیل خرابی سیستم های کاربری وجود ندارد.

4. در هنگام استفاده از فناوری دسکتاپ مجازی، این عملکرد در اختیار مدیران و مدیران فناوری اطلاعات یک مجموعه قرار می گیرد تا تمامی مشکلات مربوط به سیستم عامل کاربران و نرم افزار آنها را بدون مراجعه شخصی و از راه دور برطرف کنند.

5. با فناوری VDI، سیستم عامل کاربر در جای دیگری روی سرور نصب می شود و تصویر آن سیستم عامل با استفاده از پروتکل های مناسب به کاربران تحویل داده می شود.

نتیجه

دسکتاپ مجازی فناوری است که به جای دسکتاپ فیزیکی به شما یک دسکتاپ مجازی ارائه می دهد که می توانید از هر کجای دنیا به آن دسترسی داشته باشید. از آنجایی که دسکتاپ های مجازی وابسته به سخت افزار نیستند، می توان گفت که تین کلاینت یکی از بهترین سخت افزارها برای راه اندازی دسکتاپ مجازی است.

تین کلاینت

منبع:

cutt.ly

bit.ly

کلمات کلیدی مرتبط

مجازی سازی شبکه های کامپیوتری، انواع مجازی سازی،مجازی سازی شبکه چیست. مجازی سازی نرم افزار، مجازی سازی در سیستم های توزیع شده. مجازی سازی سیستم عامل، مجازی سازی چیست، مجازی سازی نرم افزار