مینی کامپیوتر
گذشته، حال و آینده مینی کامپیوتر

فهرستی مطالب:

تعریف مینی کامپیوتر

ویژگی های مینی کامپیوتر

اهداف مینی کامپیوتر

کاربرد مینی کامپیوتر

آشنایی با ویژگی‌های کامپیوتر کوچک

مینی کامپیوتر، رایانه ای است که دارای بسیاری از ویژگی‌ها و عملکرد مشابه با یک کامپیوتر بزرگتر است. اما از نظر فیزیکی کوچکتر است. همانطور که از نامش پیداست به Mini نیز معروف است. از نظر سیستم‌های محاسباتی بین یک رایانه اصلی و یک میکرو کامپیوتر قرار می‌گیرد؛ زیرا کوچکتر از یک پردازنده اصلی است. اما بزرگتر از یک میکرو کامپیوتر است.

مینی کامپیوتر کوچکتر، ارزان تر و قدرت کمتری نسبت به یک رایانه اصلی یا فوق رایانه دارد؛ اما گران‌تر و قدرتمندتر از یک رایانه شخصی است. در اواسط دهه 1960، مینی‌کامپیوتر تاسیس شد. در آن زمان، ترانزیستورها و فناوری حافظه اصلی فقط برای ساخت رایانه‌های کوچک استفاده می‌شد. IBM Corporation اولین کسی بود که آن‌ها را ساخت. رایانه‌های لوحی ، رایانه های کوچک رومیزی، تلفن‌های همراه ، لپ تاپ‌ها ، دستگاه‌های پخش MP3 پیشرفته و غیره همه نمونه‌هایی از کوچک رایانه‌ها هستند.

گذشته، حال و آینده مینی کامپیوتر
کامپیوتر

ویژگی‌های مینی کامپیوتر

موارد زیر ویژگی های کوچک کامپیوتر است:

1- اندازه آن نسبتاً کوچک از یک رایانه اصلی است.

2- این کامپیوتر کوچک در نتیجه توسعه رایانه‌های کنترل فرایند کوچک توسعه یافته است.

3- یک کامپیوتر کوچک، مانند سیستم رایانه‌ای بزرگتر EDP

4- دارای یک واحد پردازش مرکزی (CPU)، حافظه و مجموعه دستورالعمل‌های علمی است و بر اساس یک برنامه ذخیره شده عمل می‌کند.

5- هزینه کمتری نسبت به یک ابر رایانه یا یک رایانه اصلی دارد.

6- کوچک رایانه‌ها با هزینه کمتر، برنامه‌های کاربردی و انواع بسته‌های نرم افزاری که هنگام تحویل آن‌ها ارائه می‌شود، متمایز می شوند.

7- با افزایش استفاده از رایانه‌های کوچک و کاهش هزینه‌های حافظه، بسیاری از سیستم‌های کوچک رایانه با بیش از 32768 کلمه حافظه در دسترس قرار گرفته است.

8- مینی کامپیوتر به اندازه یک رایانه اصلی یا یک ابر رایانه قدرتمند نیست ، اما بسیار قوی تر از میکرورایانه‌ها است.

9- مینی کامپیوترها با وجود کوچکتر از مین فریم یا ابر رایانه، از رایانه‌های شخصی، میکرو رایانه و ایستگاه‌های کاری قدرتمندتر هستند، اما فاقد قدرت پردازشی یک پردازنده اصلی است.

10- مینی کامپیوترها ممکن است دارای یک یا چند پردازنده باشند، از چند وظیفه و چند پردازش برای انجام چندین کار به طور همزمان پشتیبانی می‌کنند و به طور کلی در برابر بارهای سنگین مقاوم هستند.

11- مشاغل کوچک و افراد ممکن است از آن سود ببرند.

گذشته، حال و آینده مینی کامپیوتر

برخی از برنامه‌های کاربردی در بازار که توسط سیستم‌هایمینی کامپیوتر کوچکتر ارائه می‌شوند، احتمالاً توسط میکرو رایانه جذب می‌شوند، اما در بیشتر موارد، مینی کامپیوترها در زمینه‌های کاملاً جدیدی کاربرد پیدا می‌کنند. سیستم سنتی رایانه کوچک به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در برنامه‌های کوچکتر پردازش داده‌های تجاری به یک رقیب مهم تبدیل می شود.

هدف مینی کامپیوتر

مینی کامپیوترها در درجه اول برای سه منظور مورد استفاده قرار گرفتند.

1. کنترل فرآیند

رایانه‌های کوچک عمدتا توسط مشاغل برای مدیریت فرایند تولید استفاده می‌شود. کسب داده و بازخورد دو عملکرد اصلی کنترل فرآیند هستند. به عنوان مثال از مینی کامپیوتر در کارخانه‌ها برای تنظیم فرآیند تولید استفاده می‌شود. اگر در قسمتی از روش مشکلی پیش آمد، آن را تشخیص داده و تغییرات لازم را ایجاد می‌کند.

2. ارتباط

مینی کامپیوترها به عنوان پیوند بین یک اپراتور انسانی و یک پردازنده قوی تر عمل می‌کنند. با پشتیبانی یک کامپیوتر کوچک، کاربر ممکن است عملیاتی مانند بررسی خطا را انجام دهد و سپس از سیستم برای ایجاد تغییرات استفاده کند.

موارد زیر برخی از برنامه های دیگر است.

  • آن‌ها همچنین برای محاسبات علمی استفاده می‌شوند.
  • برای پردازش معاملات شرکت استفاده می‌شود.
  • این برنامه برای مدیریت پایگاه‌های داده استفاده می‌شود.
  • برای محاسبات مهندسی از مینی کامپیوتراستفاده می‌شود.
  • برای مدیریت پرونده استفاده می‌شود.


3. مدیریت داده‌ها
مینی کامپیوترها، که ما برای مدیریت داده‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنیم، می‌توانند هرگونه عملیات مربوط به داده‌ها را انجام دهند، مانند گرفتن، بازیابی یا تولید داده.

کاربردهای مینی کامپیوتر

در اینجا چند نمونه از کاربردهای مینی کامپیوتر آورده شده‌است.

1- در زمینه حسابداری مشاغل استفاده می‌شود.
از آن به عنوان یک کامپیوتر فرعی یک رایانه اصلی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در بخش‌های فرعی یک شرکت استفاده می‌شود زیرا هزینه کمتری نسبت به رایانه اصلی دارد.
2- امکان جمع آوری گروهی از مینی کامپیوتر برای تشکیل یک شبکه داخلی وجود دارد.
3- گردش، فهرست نویسی، کنترل سری، مدیریت، کسب، مکاتبات، بازیابی داده‌ها و غیره همه با آن انجام می‌شود.

4- در اداره ها برای انجام کار اداری و آفیس می توانید از این کامپیوترهای کوچک استفاده کنید

نتیجه

مینی کامپیوترها که به Minis نیز معروف هستند ، یک نوع واحد محاسباتی کوچک هستند. در اواسط دهه شصت تاسیس شد. این دستگاه دارای بسیاری از ویژگی‌ها و عملکرد مشابه با یک کامپیوتر بزرگتر است اما از نظر فیزیکی کوچکتر است. مینی کامپیوتر، کوچکتر، ارزان‌تر و قدرت کمتری نسبت به یک رایانه اصلی یا فوق رایانه دارد. در آینده با افزایش استفاده از مینی کامپیوترها روبرو هستیم و در بسیاری از مشاغل مورد استفاده قرار خواهند گرفت.