زیروکلاینت
بررسی مزایا و معایب زیروکلاینت

زیروکلاینت های به عنوان یکی از مینی کامپیوترهای رایجی بوده که در بازار وجود دارد. هنگام خرید زیروکلانت یا هر سیستم دیگری باید به مزایا و معایب آن توجه کنید که در جدول زیر مهم ترین مزایا و معایب زیروکلاینت بررسی شده است.

ویژگی مزیت‌ها معایب‌ها
عملکرد سریع عملکرد سریع و قابلیت پاسخگویی بالا به دلیل کاهش بار پردازشی بر روی کلاینت. محدودیت در اجرای برنامه‌های محلی که نیاز به پردازش محلی دارند.
امنیت بالا تمام داده‌ها در سرورها نگهداری می‌شوند و کلاینت به داده‌ها دسترسی مستقیم ندارد. وابستگی به اتصال اینترنت برای دسترسی به منابع.
مدیریت مرکزی اداره و نگهداری سیستم‌های زیروکلاینت به سادگی انجام می‌شود.  هزینه‌های مربوط به نگهداری سرورها و شبکه‌های مرکزی.
کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری نیاز به سخت‌افزار پیچیده و گران‌قیمت را کاهش می‌دهد. هزینه اولیه برای ایجاد یک زیرساخت مناسب.
بروزرسانی آسان بروزرسانی و تعمیرات به راحتی بر روی سرورها انجام می‌شود و کلاینت‌ها نیازی به بروزرسانی ندارند. وابستگی به اینترنت برای به‌روزرسانی سیستم‌ها.

زیروکلاینت چیست و چه کاربردی دارد؟

این سوالی است که ممکن است قبلاً شنیده باشید. با دانستن ریزه کاری های زیروکلاینت با این دستگاه کوچک و فوق العاده بیشتر آشنا می شوید. زیروکلاینت دستگاهی است که امروزه می توان آن را با رایانه جایگزین کرد و خدمات محاسباتی مورد نظر کاربران را ارائه می دهد. تفاوت اصلی بین زیرو کلاینت و تین کلاینت این است که برای استفاده از تین کلاینت نیازی به اتصال شبکه ندارید؛ می توانید به تنهایی از آن استفاده کنید. با این حال، برای استفاده از زیروکلاینت باید به یک سرور مرکزی و بستر شبکه متصل شوید.

مزایای استفاده از زیروکلاینت

طبق تحقیقات انجام شده بین استفاده از کامپیوتر و زیروکلاینت، محققان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از زیروکلاینت مزایای زیادی نسبت به کامپیوتر دارد. استفاده از زیروکلاینت یا برای سازمان ها و ارگان هایی با تعداد کاربر زیاد توصیه می شود. چون خیلی مقرون به صرفه تره، امنیت و حفظ اطلاعات نیز هنگام افزایش تعداد کاربران بسیار مهم است. بنابراین به دلیل امنیت بسیار بالای ZeroClient، استقرار آن توصیه می شود.

زیروکلاینت

اگر به دنبال دستگاهی با پشتیبانی امنیتی قوی و مدیریت آسان هستید، توصیه می کنیم از زیروکلاینت در شرکت خود استفاده کنید.

یکی از مزایای ضروری زیروکلاینت کاهش چشمگیر ترافیک شبکه است. همچنین ابعاد کوچک آن در محیط کار باعث محبوبیت این دستگاه در بین کاربران شده است. استفاده از Zero Client نیز به حفظ محیط زیست کمک می کند . تاثیر بسزایی در کاهش مصرف برق و افزایش بهره وری دارد.

علاوه بر مزایای فوق، مزایایی مانند قیمت کمتر نسبت به کامپیوتر، استهلاک و خرابی کمتر، قابلیت نظارت بر سیستم ها، امنیت بالا و سرعت بوت، عدم نیاز به ارتقاء، محافظت در برابر بدافزارها و ویروس ها اشاره کرد. علاوه بر مزایای بیشمار زیروکلاینت، لازم است به معایب زیروکلاینت نیز بپردازید تا با تمامی مزایا و معایب زیروکلاینت آشنا شوید.

معایب جزئی زیروکلاینت

انعطاف ناپذیری

از آنجایی که برخی از زیروکلاینت‌هامعمولاً از همه پروتکل ها پشتیبانی نمی کنند، منجر به محدودیت هایی می شوند. مانند کلاینت های s100 zero. این زیروکلاینت فقط از یک نوع پروتکل خاص استفاده می کنند و از پروتکل های ارتباطی دیگر مانند RDP، PCoIP یا Citrix پشتیبانی نمی کنند. احتمالاً باید از پروتکل خاصی استفاده کنید. با این حال، لازم به ذکر است که برخی از تولید کنندگان به شما اجازه می دهند پروتکل ها را تغییر دهید.

بدون سیستم عامل

از آنجایی که هیچ سیستم عاملی بر روی دستگاه وجود ندارد و سیستم عامل بر روی سرور نصب شده است تا بتوانید از آن استفاده کنید، تنها از طریق نرم افزار سازنده می توانید آنها را مدیریت کنید.

بدون حافظه داخلی
یکی از نکات منفی ZeroClient این است که ZeroClient ها مانند هارد دیسک حافظه داخلی ندارند. بنابراین اطلاعات و فایل ها را نمی توان در آن ذخیره کرد و تمامی اطلاعات در سرور ذخیره می شود

زیروکلاینت

در برخی موارد کیفیت تصویر پایین است


در برخی از زیروکلاینت ها، کیفیت خروجی تصویر ممکن است ضعیف باشد یا ممکن است تصویر دیر ظاهر شود. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد، از جمله پروتکل ارتباطی و پورت خروجی تصویر. که می تواند برای کاربرانی که کارهای گرافیکی زیادی انجام می دهند کمی آزاردهنده باشد.

عملکرد ناکافی در پلت فرم بی سیم

در بیشتر موارد استفاده از زیروکلاینت در یک پلت فرم بی سیم امکان پذیر نیست. بنابراین شما را محدود می کند.

عملکرد بهتر در بستر کابل

در بیشتر موارد استفاده از این دستگاه در یک پلت فرم بی سیم امکان پذیر نیست. به همین دلیل توصیه می کنیم برای ساخت شبکه خود از بستر کابلی استفاده کنید. این به این دلیل است که شبکه های بی سیم معمولاً پایداری کمتری دارند. بنابراین اجرای زیروکلاینت بر بستر کابل کشی قابل استقبال است. آنها همچنین پایدارتر هستند.

از چند نمایشگر استفاده نکنید

در برخی از مدل های ZeroClient امکان اتصال دو یا چند نمایشگر وجود ندارد. این یکی از معایب اصلی ZeroClient است. و برای کسانی که می خواهند از دو نمایشگر همزمان استفاده کنند. و برای داشتن فضای بیشتر برای تصاویر استفاده از این زیروکلاینت مناسب نیست.

نتیجه

همانطور که در بالا ذکر شد، هر دستگاه مزایا و معایب متفاوتی دارد، اما معایب زیروکلاینت بسیار کم است. و مزایا آنقدر زیاد است که کاربران هنگام استفاده از زیروکلاینت از این نکات منفی چشم پوشی می کنند. و استفاده، بهتر از عدم استفاده است. این دستگاه ها محصولاتی هستند که با توجه به نیازهای مختلف مجموعه‌ها اعم از اداری، تجاری، آموزشی و حرفه ای ساخته می‌شوند. بنابراین انواع مختلفی از آن‌ها را برای نیازهای مختلف در بازار می بینیم.