thin client
چرا باید تین کلاینت‌ ها برایمان اهمیت داشته باشند؟

اگر کسب و کار شما از قبل منابع سرور را مدیریت می‌کند و به دنبال راه حل ساده‌تری برای دستگاه پایانی هستید، ممکن است بخواهید تین کلاینت‌ها را در نظر بگیرید. تین کلاینت‌ها نسبت به لپ‌تاپ‌های سنتی و رایانه‌های رومیزی انعطاف‌پذیرتر، مدیریت آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند. به خصوص اگر کسب و کار شما با رایانش ابری شروع می‌شود، یک محیط تین ممکن است سرمایه گذاری ارزشمندی باشد.

در این مقاله قصد داریم در مورد مطالب زیر صحبت کنیم:

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت نوعی کامپیوتر است که برای انجام وظایف کاملاً به اتصال شبکه خود متکی است. یک لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی معمولی حافظه، ذخیره‌سازی و قدرت محاسباتی برای اجرای برنامه‌ها و انجام وظایف محاسباتی به تنهایی دارد. از طرف دیگر، یک تین کلاینت به عنوان یک دسکتاپ مجازی عمل می‌کند و از قدرت محاسباتی موجود در یک سرور شبکه استفاده می‌کند. این سرورهای مرکزی ممکن است در محل یا مبتنی بر فضای ابری باشند. به راحتی نیز قابلیت اتصال دارد.

تین کلاینت hp

کلاینت‌های Ultrathin، که به عنوان زیروکلاینت نیز شناخته می‌شوند، شبیه تین کلاینت‌ها هستند با این تفاوت که حاوی هیچ فضای ذخیره‌سازی محلی نیستند. در حالی که تین کلاینت‌ها دارای یک سیستم عامل (OS) با پیکربندی منحصربفرد هستند که در حافظه فلش دستگاه قرار دارد، زیرو کلاینت تنها به پیکربندی و منابع سرور متکی است.

هم دسکتاپ و هم لپ تاپ از طیف وسیعی از تولید کنندگان در دسترس کاربران هستند. کمپانی‌های معتبری مانند Dell و HP، تین کلاینت‌ها را به عنوان بخشی از مجموعه گسترده‌تر ارائه می‌دهند.

تین کلاینت‌ها چگونه کار می کنند؟

تین کلاینت‌ها معمولاً دارای قدرت پردازش، اطلاعات و سخت افزار کافی برای دسترسی و استفاده از منابع محاسباتی یک سرور راه دور هستند. تین کلاینت ها می توانند برنامه‌ها را اجرا کنند یا داده‌ها یا اسناد را به تنهایی ذخیره کنند.

در عوض، از مزیت های تین‌کلاینت این است که به عنوان یک دسکتاپ مجازی هم می‌تواند عمل می‌کند تا به برنامه‌ها، اسناد، داده‌ها و ذخیره سازی در سرورهای شبکه متصل شود، جایی که کار واقعی انجام می‌شود. اکثر تین کلاینت‌ها مرورگرهای وب و/یا نرم افزارهای دسکتاپ راه دور، مانند Microsoft Terminal Services یا Citrix XenApp را اجرا می‎‌کنند. این برنامه‌های کلاینت دسترسی به منابع سرور متمرکز را ممکن می سازد.

با معماری Thin Client، محیط دسکتاپ را روی سرور مرکزی اجرا می‌کنید و صفحه‌های دسکتاپ را از راه دور روی دستگاه‌های کلاینت نمایش می‌دهید. برای مدیریت این امر در سمت سرور، به نوع خاصی از نرم افزار به نام زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) نیاز دارید. نرم افزار VDI تصاویر دسکتاپ را ایجاد می‌کند، آن‌ها را در سرورها ذخیره می‌کند و آن‌ها را از طریق شبکه به دستگاه‌های نقطه پایانی ارسال می‌کند. اگرچه مجازی‌سازی دسکتاپ اغلب یک فناوری است که مختص شرکت‌های بزرگ‌تر است، تین کلاینت‌ها آن را برای کسب‌وکارهای کوچک در دسترس‌تر می‌کنند.

تین کلاینت دل 5070

مزایای تین کلاینت‌ها

یک محیط Thin Client مزایای متعددی را برای SMBهایی که قبلاً سرورهای خود را مدیریت می‌کنند ارائه می‌دهد.

این نوع دستگاه‌ها فاقد هارد دیسک، فن و سایر قطعات متحرک مخصوص به خود هستند، بنابراین ساخت آن‌ها برای سازندگان نسبت به لپ‌تاپ‌ها یا رایانه‌های رومیزی سنتی کوچک‌تر، ارزان‌تر و ساده‌تر است و خرید آن برای شما ارزان‌تر است. برای مثال، تین کلاینت‌های Mobile Wyse از Dell، قیمت اولیه‌ای دارند که به طور قابل‌توجهی کمتر از سایر لپ‌تاپ‌های Dell است. به علاوه، سیستم‌عامل تین کلاینت‌ها سبک‌تر از سایر سیستم‌ها است، بنابراین فرآیند راه‌اندازی و استقرار تین کلاینت برای شما بسیار کارآمدتر است.

تین کلاینت‌ها همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری مشتری و مشکلات را کاهش می‌دهند. با قطعات متحرک کمتر مشکلات کمتری نیز ممکن است در تین کلاینت مشکل داشته باشد، بنابراین نگهداری و تعمیر آن‌ها آسان‌تر است. اگر یک قطعه سخت افزار تین کلاینت از کار بیفتد، می توانید به راحتی بدون از دست دادن بهره وری، آن را جایگزین کنید زیرا کارمندان هیچ داده‌ای را در خود دستگاه ذخیره نمی‌کنند.

از آنجایی که همه چیز در یک سرور مرکزی مدیریت، ذخیره و ایمن می‌شود، سیستم‌های تین کلاینت مشکلات نصب، به‌روزرسانی ، پشتیبان‌گیری از فایل‌ها یا اسکن ویروس‌ها را در رایانه‌های فردی حذف می‌کنند. از آنجایی که کارمندان فقط به آنچه برای انجام کار خود نیاز دارند می‌بینند و به آن دسترسی دارند، استفاده از ایستگاه‌های کاری Thin Client برای افراد غیر فنی راحت‌تر است.